THE USE OF ICTS IN HISTORY TEACHING: EXPERIENCE REPORT DURING THE COVID-2109 PANDEMIC AT SANTOS DUMONT STATE SCHOOL, PARNAMIRIM/RN.

RELATO DE EXPERIÊNCIA VIVENCIANDO DURANTE A PANDEMIA DA COVID-2109 NA ESCOLA ESTADUAL SANTOS DUMONT, PARNAMIRIM/RN

Authors

  • Maria Margarida Oliveira de Melo UFRN
  • Tulia Fernanda Meira Garcia Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Djanni Martinho dos Santos Sobrinho
  • Tânia Cristina Meira Garcia Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID33461

Keywords:

TICS; COVID-19; Ensino de História; Relatos de experiência., ICTS; COVID-19; History Teaching; Experience reports., TIC; COVID-19; Enseñanza de la Historia; Informes de experiencia.

Abstract

ABSTRACT

This article aims to report an experience lived during the period of the COVID-19 pandemic at the Santos Dumont State School, Parnamirim/RN, relating the Teaching of History and the challenges of using the educational methodological tools that ICTs provided to teachers and students. Currently, the universe that encompasses information technologies gains in an accelerated way in our daily lives and in the context of teaching, ICTs had their awakening with education professionals so that we use technological methods more intensively in our lesson plans. ICTs are considered means of connecting the school to advances in technological resources, such as the creation of software, telecommunications and the creation of research in the technological area, which are fundamental for the development of society. New technologies provide innovative teaching resources that certainly attract students who experience the digital age with great enthusiasm and interest. The specific challenge for implementing the applicability of ICTs in education is the role that the teacher will play, as we still see resistance on the part of some teachers to using ICTs in their classes. History teaching has been associating the so-called traditional practices of analysis of historical sources and textbooks with ICTs.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, David P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perpectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003.

BENTO, V. R. da S. .; BARROS, L. S. de L. . TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO – TICS NO ENSINO DE GEOGRAFIA E SEUS DESAFIOS . UÁQUIRI - Revista do Programa de Pós Graduação em Geografia da Universidade Federal do Acre, [S. l.], v. 4, n. 2, 2023. DOI: 10.29327/268458.4.2-2. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/Uaquiri/article/view/6268. Acesso em: 24 jul. 2023.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. O saber histórico em sala de aula. In: Circe Bittencourt (Org.). 11. Ed. São Paulo: Contexto, 2006.

BRASIL/MEC/SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais, 1997.

BRASIL/MEC/SEF. Coleção explorando o ensino de história: Ensino Fundamental. Volume 21, 2

BRASIL, Orientações Curriculares Para O Ensino Médio: Conhecimentos de História. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.

BRASIL, Lei nº 9.394/96 – Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Ministério da Educação, 20 dez. 1996, Artigo 22.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer nº 5/2020. 28 de abril de 2020. Diario Oficial da Uniao. Disponível em: . Acesso em: 05 jul. 2023.

BUSIGNANI, Orlando Marcelo Nali. FAGUNDES, Flávio Lontra. O uso das tecnologias no Ensino de História: possíveis contribuições. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_fecilcam_hist_artigo_orlando_marcelo_nalin_busignani.pdf. Acesso em: 23 de jun. de 2023.

CAIMI, Flávia Eloisa. Meu lugar na história: de onde eu vejo o mundo? Coleção Explorando o Ensino. História/vol.21.

CAMPOS, Simone Ballmann de. O impacto das Tecnologias no cotidiano escolar: Um saber necessário na educação contemporânea. Revista Percursos, UDESC, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 77-86, jan. / jun. 2007.

CASTRO, Eder Alonso, QUEIROZ, Eliziane Roddrigues de. Educação a distância e ensino remoto: distinções necessárias. Rev. Nova Paideia. v. 2, n. 3, p. 3-17. 2020. Acesso em: 31 jul 2023. Disponível em: http://ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/40.

COSTA, Aryana. Dicionário de Ensino de História: História Local. FGV,2018.

CHAGAS, danielle cristianE. A Tecnologia auxiliando no Ensino de História. Disponível em: https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/bitstream/handle/123456789/3716/Daniele%20Cristiane%20Chagas.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 de jun. de 2023.

DIAS-TRINDADE, Sara; DE CARVALHO, Joaquim Ramos. História, tecnologias digitais e mobile learning: ensinar História na era digital. Imprensa da Universidade de Coimbra/Coimbra University Press, 2019.

MARTINS, Carlos Benedito. Reconfiguração do ensino superior em tempos de globalização. Educação & Sociedade [online]. 2021, v. 42 Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.241544. Acesso em: 29 de jul. de 2023.

MENINO DE MACÊDO JÚNIOR, A.; CARNEIRO FONSECA, M.; PESSOA CAZUZA, E.; DOS SANTOS, M. C.; RIBEIRO GURGEL, J. A.; DIAS DA SILVA, C. D.; PAIVA NICOLETTI, G. Prevalência da COVID-19 na população do Estado do Rio Grande do Norte em 2020: aspectos relacionados à faixa etária e comorbidades: 10.15343/0104-7809.202145573581. O Mundo da Saúde, São Paulo, v. 45, n. s/n, p. 573–581, 2022. Disponível em: https://revistamundodasaude.emnuvens.com.br/mundodasaude/article/view/1251. Acesso em: 30 jul. 2023.

OPAS - Organização Pan-Americana da Saúde. Considerações sobre as medidas de saúde pública relacionadas às escolas para as populações em situação de vulnerabilidade no contexto da COVID-19. Washington (DC); 2021. Acesso em: 31 jul. 2023. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/54331/OPASIMSFPLCOVID-19210011_por.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

ROSA, Pryscilla; BUENO, Chris. A tecnologia educacional e seu impacto como meio de transformação social: tecnologia sempre fez parte da educação, mas deve ser utilizada para conciliar e criar oportunidades, e não aumentar a diferença entre alunos. Cienc. Cult., São Paulo , v. 74, n. 4, p. 01-05, Dec. 2022

RÊGO, Maria Carmem Diógenes; GARCIA Tânia Cristina Meira; GARCIA, Tulia Fernanda Meira. Ensino Remoto Emergencial: Estratégia de Aprendizagem com Metodologias Ativas. [recurso digital]. Natal: SEDIS/UFRN, 2020. (Caderno 6).

RIBEIRO, Cristiana Sousa de Jesus; CANDIDO, Elivaine Alves. Tecnologias da Informação e Comunicação: uma emergência para o fazer pedagógico em tempos de pandemia. Revista AlembrA – RA Confresa-MT V. 3. N. 6. Janeiro a junho 2021.

RIO GRANDE DO NORTE. Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer. Portaria-SEI nº 184, de 04 de maio de 2020. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Norte, 2020.

RUSEN, Jorn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. Brasília: UNB, 2007.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. v. 16, n. 37, maio/ago., 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/24245. Acesso em: 29 de jul. de 2023.

SILVA, M. R. da. Ensino de História e novas tecnologias: desafios e perspectivas . Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1–19, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/10099. Acesso em: 31 jul. 2023.

TRINDADE, Sara Dias; CORREIA, Joana; HENRIQUES, Susana. Ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 2, 2020.

UNICEF; WHO; IFRC. Key Messages and Actions for Prevention and Control in Schools. Unicef, n. March, 2020.

VIEIRA, Maria Alexandra Nogueira. Educação e sociedade da informação: uma perspectiva crítica sobre as TIC num contexto escolar. Disponível em: 58 https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/3276/1/Tese_Educacao_Socied ade_Informacao_AV.pdf. Acesso em: junho de 2023.

Published

28-11-2023

How to Cite

OLIVEIRA DE MELO, M. M.; GARCIA, T. F. M. .; SOBRINHO, D. M. dos S. .; GARCIA, T. C. M. THE USE OF ICTS IN HISTORY TEACHING: EXPERIENCE REPORT DURING THE COVID-2109 PANDEMIC AT SANTOS DUMONT STATE SCHOOL, PARNAMIRIM/RN.: RELATO DE EXPERIÊNCIA VIVENCIANDO DURANTE A PANDEMIA DA COVID-2109 NA ESCOLA ESTADUAL SANTOS DUMONT, PARNAMIRIM/RN. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 3, p. RE01, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n3ID33461. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33461. Acesso em: 17 may. 2024.