This is an outdated version published on 23-06-2024. Read the most recent version.

PHILOSOPHY OF SCIENCE AND LITERATURE: SOLIDIFYING BRIDGES BETWEEN THE TWO CULTURES

SOLIDIFICANDO PONTES ENTRE AS DUAS CULTURAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35217

Keywords:

Machado de Assis; Paul Feyerabend; Science; Science education

Abstract

The objective is to offer a reflective encounter between literature and the philosophy of science based on a dialogue between the literary work of Machado de Assis and the writings of Paul Feyerabend on science. To this end, there was a presentation of the short story “O Alienista” in order to discuss the points of convergence of this story - and its author - with Feyerabend's conception of science. The dialogic disposition established from the works of Machado de Assis and Feyerabend helps in critical reflections on: 1) science as absolute truth and; 2) the issue of scientific education. Finally, it is clear that both Machado de Assis' and Feyerabend's conceptions of science make it possible to maintain open dialogue and the hope that science – and its researchers – can carry out their activities in a prudent and critical manner so that, together to the population, can provide a decent and emancipated life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silas Alberto Garcia, Universidade Estadual de Goiás

Docente efetivo e coordenador setorial do cursos de Educação Física da UEG-Porangatu. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF) da Universidade Federal de Goiás (UFG). Especialista em Docência do Ensino Superior na Faculdade Brasileira de Educação e Cultura (FABEC). Especialista em Educação Física Escolar (UNIBF). Especialista em Metodologias ativas e Prática Docente (UNIBF). Graduado no curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Goiás (UEG) - Campus ESEFFEGO. Participante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC - UFG).

Paulo Evaldo Fensterseifer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Departamento de Humanidades e Educação. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências - Mestrado e Doutorado.

Gabriel Carvalho Bungenstab, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Sociologia, Universidade Federal de Goiás (UFG); Professor da Universidade Estadual de Goiás - Campus Eseffego (UEG-Eseffego) e professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Goiás (PPGEF-UFG); Grupo de estudo e pesquisa GEPELC- UFG. 

References

ASSIS, Machado de. O Alienista. São Paulo: Ciranda Cultural, 2009.

CORBANEZI, E. O terror do positivo: O alienista e o positivismo comteano. PlurL, Revista do Programa de Pós-graduação em Sociologia da USP, São Paulo, v.22.1, p. 209-232, 2015.

FEYERABEND, Paul Karl. A ciência em uma sociedade livre. São Paulo: UNESP, 2011.

FEYERABEND, Paul Karl. Adeus à razão. São Paulo: UNESP, 2010.

FEYERABEND, Paul Karl. Ciência, um Monstro: lições trentinas. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

FEYERABEND, Paul Karl. Contra o Método. 2. ed. São Paulo: Editora UNESP, 2011b.

FEYERABEND, Paul Karl. Contra o Método. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

GARCIA, Silas Alberto; PERES, Nélio Borges; MENEZES, Nívea. Maria Silva. O movimento higienista: interfaces com a Educação Física brasileira a partir do conto “O Alienista” de Machado de Assis. Educere et Educare, v. 15, n. 34, p. 1-22, 2020.

GALVÃO, Cecília. Ciência na literatura e literatura na ciência. Interacções, [S. l.], v. 2, n. 3, 2006. DOI: 10.25755/int.305. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/305. Acesso em: 14 dez. 2022.

GOMES, Roberto. O Alienista: loucura, poder e ciência. Tempo Social: Rev. Sociol. USP, São Paulo, v. 5, n. 1-2, p. 145-160, 1993 (editado em nov. 1994).

GROTO, Sílvia Regina e MARTINS, André Ferrer Pinto. Monteiro Lobato em aulas de ciências: aproximando ciência e literatura na educação científica. Ciência & Educação (Bauru) [online]. 2015, v. 21, n. 1 [Acessado 14 Dezembro 2022], pp. 219-238. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320150010014. ISSN 1980-850X. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010014.

MELO JUNIOR, Geovane Souza. O cientificismo e suas relações com o poder no conto “O Alienista”: uma análise foucaultiana. Revista Alpha, Patos de Minas, v. 17, n. 1, p. 73-80, 2016.

SNOW, C. P. Charles Percy. As duas culturas e uma segunda leitura. São Paulo: EDUSP, 1995.

ZANETIC, João. Física e literatura: construindo uma ponte entre as duas culturas. História, Ciências, Saúde. v. 13, n. suplemento p. 55-70, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500004. Epub 15 Jan 2007. ISSN 1678-4758. https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500004.

Published

23-06-2024

Versions

How to Cite

GARCIA, S. A.; FENSTERSEIFER, P. E.; BUNGENSTAB, G. C. PHILOSOPHY OF SCIENCE AND LITERATURE: SOLIDIFYING BRIDGES BETWEEN THE TWO CULTURES: SOLIDIFICANDO PONTES ENTRE AS DUAS CULTURAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. EN02, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35217. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/35217. Acesso em: 21 nov. 2024.