This is an outdated version published on 27-04-2024. Read the most recent version.

SUB-CITIZENSHIP AND SCHOOL EXCLUSION OF ADOLESCENTS IN CONFLICT WITH THE LAW

SUBCIUDADANÍA Y EXCLUSIÓN ESCOLAR DE ADOLESCENTES EN CONFLICTO CON LA LEY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35394

Keywords:

citizenship; sub-citizenship; adolescent offender; school exclusion.

Abstract

This article is the result of research into the sub-citizenship of adolescents who commit an infraction. This is a reflection, in the sociological field, which presents, laconically, some macrosocial variables of citizenship/sub-citizenship present in our society. From now on, it clarifies the theoretical-methodological framework used in this investigation, which is based on Pierre Bourdieu and Jessé Souza: sub-citizenship, habitus, recognition and symbolic violence. The school exclusion of poor adolescents was emphasized, which is crucial in their involvement in transgressive and criminal attitudes. An interpretative analysis of some adolescent offenders was carried out based on the documentary Juízo (2008). Therefore, we sought to investigate, in a microsocial dimension, how sub-citizenship impacts the lives of these young people, leaving them susceptible to committing an infraction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

REFERÊNCIAS

ABERASTURY, A. Adolescência. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

AMORIN, Sandra Mara Franciso. Adolescentes em conflitos com a lei. Org. Paulo C.D. Paes & Sandra M. F. Amorin. In: Violência e sociedade: os (des)caminhos da adolescência. UFMS, Campo Grande - MS: 2010, pp 21-36.

AMORIN, Sandra Mara Franciso & SANTOS, Eliane Acosta dos Adolescentes em conflitos com a lei. Org. Paulo C.D. Paes & Sandra M. F. Amorin. In: O trabalho com famílias de adolescentes sob medida socioeducativa. UFMS, Campo Grande - MS: 2010, pp 141-154.

BAUMKARTEN, Silvana Terezinha. Adolescentes em conflito com a lei. Em busca de soluções. Curitiba: CRV, 2017

BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 6ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

COUTINHO, Carlos Nelson. Cidadania e Modernidade. São Paulo: Revista Perspectivas, nº 22, 1999, pp 41- 59.

COUTINHO, Priscila. Ralé brasileira. Org. Jessé Souza. In: A má-fé da justiça. Belo Horizonte: UFMG, 2009, pp. 329-350.

CROCHÍK José Leon, Adolescentes em conflitos com a lei. Org. Paulo C.D. Paes & Sandra M. F. Amorin. In: Notas sobre adolescentes autores de atos infracionais UFMS, Campo Grande - MS: 2010, pp 75-86.

DOWBOR, Ladislau. A era do capital improdutivo. São Paulo: Autonomia Literária, 2017.

FAGNANI, Eduardo. O fim do breve ciclo da cidadania social no Brasil (1988-2015). Revista do Instituto de Economia da UNICAMP, 2017.

FREITAS, Lorena. Ralé brasileira. Org. Jessé Souza. In: A instituição do fracasso. A educação da ralé. Belo Horizonte: UFMG, 2009.

FERRUGEM, Daniela. Guerra às drogas e a manutenção da hierarquia racial. São Paulo: Letramento, 2019.

LE BRETON, D. O risco deliberado: sobre o sofrimento dos adolescentes. Política & Trabalho: Revista de Ciências Sociais, 2012, (37), 33-44.

LIMA, Rita de Cassia Pereira. A “violência simbólica” de Pierre Bourdieu. In: Revista Serviço Social e Sociedade. Nº 57. Ano XIX. Julho de 1998.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar, 22. Ed. São Paulo: Cortez Editora, 1996.

MAIA, Claísa Maria Mirante & BARROS, Monalisa N. dos Santos. Adolescentes em conflitos com a lei. Org. Paulo C.D. Paes & Sandra M. F. Amorin. In: Ato infracional: forma de inserção no mundo e/ou ausência de vínculos? UFMS, Campo Grande - MS: 2010, pp 53-64.

MATTOS, Elizabeth Santos; SOUZA, Rafaela de Barros; MORAES, Mônica Candida Lugão. O adolescente para além do ato infracional. Revista Valore, 3 Volta Redonda, 178-193, 2018.

MV Bill & ATHAYDE, Celso. Cabeça de porco. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

SETTON, M. da G. J. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: Uma leitura contemporânea. Revista Brasileira de Educação, 20, 60-70, 2002.

SOUZA, Jessé. Teoria crítica do reconhecimento. Revista Lua Nova nº50. 2000.

SOUZA, Jessé. Ralé Brasileira. Como é e como vive. Belo Horizonte- MG: UFMG,

SOUZA, Jessé. A radiografia do golpe. Rio de Janeiro: Leya, 2016

SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à lava jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017

SOUZA, Jessé. Subcidadania Brasileira: para entender o país além do jeitinho. Rio de Janeiro: Leya, 2018

TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Uma Relação Delicada: Escola e o Adolescente.

Disponível em: www.promenino.org.br/ferramentas/conteudo/tabid/77/ConteudoId/91579337-a015-413f-8af6-d325d8c21428/Default.aspx. Acesso em: 14/06/2023.

TODOROV, Tzvetan. A vida em comum. Campinas – São Paulo: 1996.

TIBURI, Marcia. Complexo de vira lata. Civilização Brasileira: Rio de Janeiro: 2020.

UNICEF. Cenário da exclusão escolar no Brasil, 2021.

Published

27-04-2024

Versions

How to Cite

TEIXEIRA LUIZ, L.; OLIVEIRA, G. de M. . SUB-CITIZENSHIP AND SCHOOL EXCLUSION OF ADOLESCENTS IN CONFLICT WITH THE LAW: SUBCIUDADANÍA Y EXCLUSIÓN ESCOLAR DE ADOLESCENTES EN CONFLICTO CON LA LEY. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. AR10, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35394. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/35394. Acesso em: 21 nov. 2024.