The reading of the world in contexts marked by diversity

the territory as a key to understanding the word-world

Authors

  • IRENALDO PEREIRA DE ARAÚJO UFRN/CERES

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35821

Keywords:

Direitos Humanos, Educação Contextualizada , Educação Popular

Abstract

Abstract: The present study aims to focus on the context in the dynamics of reading the world. In the study, the subject of investigation is the word-world, as an instrument that precedes the reading of the written word and occurs through bibliographic research, with a qualitative approach, considering the territory as a category of analysis. The study aims to investigate conceptual elements that contribute to the understanding of what occurs in territorial dynamics and that open paths for the unveiling of the context, through content analysis. As a result, notes related to conceptual clarifications on territorial dynamics are presented. As a discussion, issues arising from the pointing out of the results are highlighted, evoking the need for a more attentive look at the context experienced, in the face of immaterial manifestations that materialize in processes of territorialization. The present study opens perspectives for the need for a more attentive look at the context, in view of deeper understandings of the reading of the world, of the opening of possibilities for people regarding the right to be more and to fully live the exercise of citizenship, as subjects of rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACOSTA, Alberto. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. Trad. Tadeu Breda. São Paulo: Autonomia Literária, Elefante, 2016. 264p

ALMEIDA, Cristóvão Domingos de, STRECK, Danilo R. Palavra/Palavração. In: Dicionário Paulo Freire. Danilo R. Streck, Euclides Redin, Jaime José Zitkoski (Orgs). 2ed., rev. Amp. 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. 439p. pp. 299-300.

ARAÚJO, Irenaldo Pereira de. Tecnologias Sociais e práticas educativas contextualizadas para a convivência com o Semiárido: partilhando saberes e construindo novos olhares em territórios camponeses. São Paulo: Diálogo Freiriano, 2019. 290p.

BARDIN, Laurece. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011. 279p.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/PISEAGRAMA, 2023. 112p.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. História do menino que lia o mundo. 5ed. ANCA – Associação Nacional de Cooperação Agrícola: São Paulo, 2003. 72p.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. R. Minha casa, o mundo. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2008, 182p.

BRASIL. Decreto 6.040/2007: Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Brasília, DF: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2007. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm> Acesso: 31dez2023.

CANDIOTTO, Luciano Zanetti Pessôa; SANTOS, Roseli Alves dos. Experiências geográficas em torno de uma abordagem territorial. In: SAQUET, Marcos Aurélio; SPOSITO, Eliseu Savério. (Orgs). Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. 2ed. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2015. 368p. pp. 313-338.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. Indígena. In: Não se dissolve um levante. 40 vozes a favor dos Levantes da Terra. São Paulo: n-1 edições, 2023. IHU/Adital. São Leopoldo, RS: Instituto Humanitas Unisinos, 2023. Disponível em: <https://ihu.unisinos.br/categorias/629817-indigena-artigo-de-eduardo-viveiros-de-castro> Acesso: 31dez2023.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. Lígia Fonseca Ferreira, Regina Salgado Campos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022. 374p.

FANON, Frantz. Racismo e cultura. Revista Convergência Crítica. Dossiê: Questão ambiental na atualidade. n. 13, 2018. Núcleo de Pesquisa e Estudos em Teoria Social – NEPETES. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2018. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/convergenciacritica/article/download/38512/22083/130009>. Acesso: 31dez2023.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Sobre a tipologia de territórios. In: SAQUET, Marcos Aurélio; SPOSITO, Eliseu Savério. (Orgs). Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. 2ed. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2015. 368p. pp. 195-214.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. 3ed. Porto Alegre: Artmed, 2009. 405p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 29ed.São Paulo: Cortez, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 184p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 245p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019. 143p.

FREIRE, Paulo; MACEDO, Donald. Alfabetização: leitura do mundo, leitura da palavra. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. 11ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022. 271p.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. São Paulo: Peirópolis, 2000. 217p.

KAMBEBA, Márcia Wayna. Saberes da floresta. São Paulo: Jandaíra, 2020. 168p.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Trad. Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2022. 175p.

MARCONI, Maria de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básico, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7ed. São Paulo: Atlas, 2010. 225p.

MIGUEZ, Eloisa Marques. Educação em Viktor Frankl: entre o vazio existencial e o sentido da vida. Curitiba: Brazil Publishing, 2019. 198p.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Trad. Júlio César Barroso Silva. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales – CLACSO, 2005. 280p. pp. 71-103.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: In: SOUSA SANTOS, Boaventura de; MENEZES, Maria Paula. (Orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. 637p. pp. 84-130.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019. 169p.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENEZES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. 637p.

SANTOS, Milton. Espaço e Método. 5ed., 2.reimp. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014a. 120p.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4ed., 8. reimp. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2014b. 384p.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 25ed. Rio de Janeiro: Record, 2015, 174p.

SAQUET, Marcos Aurélio. Abordagens e concepções sobre território. 3ed. São Paulo: Outras Expressões, 2013. 192p.

SAQUET, Marcos Aurélio. Por uma abordagem territorial. In: SAQUET, Marcos Aurélio; SPOSITO, Eliseu Savério. (Orgs). Territórios e territorialidades: teorias, processos e conflitos. 2ed. Rio de Janeiro: Consequência Editora, 2015. 368p. pp. 69-90.

Published

21-04-2024

How to Cite

PEREIRA DE ARAÚJO, I. The reading of the world in contexts marked by diversity: the territory as a key to understanding the word-world. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. EE07, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35821. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/35821. Acesso em: 21 nov. 2024.