THE USE OF SCREENS IN CHILDHOOD AND ITS IMPACTS ON CHILD DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID39733

Keywords:

Child Development, Technologies, Use of Screens

Abstract

This article aims to analyze the impacts of screen time, observing how this has become a habit that benefits and, simultaneously, triggers several negative consequences for the growth and development of children, since childhood is a period of many biological and psychosocial changes. Given this, it is necessary to reflect on how these technologies would be allies or detrimental to the child's development process. To write this article, an extensive survey of articles and books relevant to the topic was carried out, to build a state of the art of the process, and consequently, analyze the impacts in the post-pandemic present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cauê Almeida Galvão, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor Substituto do Departamento de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, campus CERES Caicó. Doutor em Educação pelo Programa de Doutorado Latino-Americano em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Estudos Latino-Americanos (IELA-UNILA). Especialização em História e Cultura Afro-Brasileira (UniBF). Especialização em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (UFPI). É bacharel em História - América Latina na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) e licenciado em História pelas Faculdades Integradas de Ariquemes (FIAR). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação e Drogas (GPED-UERJ). É fundador do Observatório de Política e Educação para as Drogas em Abya Yala (OPEDAY). Membro Associado Colaborador da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos - ReBEDH. Tem experiências nas áreas de História da América Latina, Estudos Interdisciplinares, Guerra às Drogas, Estudos Antiproibicionistas, Racismo Institucional, Seletividade Penal, Formação de Professores, Educação Latino-Americana, História da Guiné-Bissau. Tem interesse por temas relacionados à História da América Latina, Colonialidade/Decolonialidade, Colonialismo, Movimentos de resistência do século XX, Movimentos Sociais Contemporâneos,Investigação Ação-Participativa (IAP), Punitivismo, Educação não-escolar, Educação popular, Cultura RAP e Produção audiovisual autônoma, Conexões entre Brasil e África. Autor do Livro DECIVILIZA-TE: propostas para um(a) educador(a) abyalense.

Ana Tereza Mariz de Medeiros, Federal University of Rio Grand of North

Pedagogy student in his final year of graduation, with a greater interest in special and inclusive education, seeking to expand knowledge and pedagogical practices to promote a more accessible and welcoming school environment for all, therefore studying a postgraduate degree in Inclusive Education.

Hanna Moab Dantas de Lima, Federal University of Rio Grand of North

Pedagogy student in her final year of undergraduate studies at the Federal University of Rio Grande do Norte. Interested in Psychopedagogy, Social Pedagogy, School Management and Business Pedagogy. Currently, she is a social counselor at the SCFV of the Social Assistance Reference Center.

References

AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS (AAP). Children, Adolescents, and the Media. Pediatrics. 2013; 132(5):958-961. Disponível em: https://doi.org/10.1542/peds.2013-2656 Acesso em: 01 abr. 2025.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014. Disponível em: http://www.niip.com.br/wpcontent/uploads/2018/06/Manual-Diagnosico-e-Estatistico-de-Transtornos-MentaisDSM-5-1-pdf.pdf. Acesso em: 28 outubro. 2024.

ANDRADE, A. V. R. de; FORTES, C. V. S.; ARAÚJO, L. M. S.; OLIVEIRA, C. C. B. O IMPACTO NEGATIVO DO TEMPO DE TELAS EM CRIANÇAS: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA. Revista Contemporânea, [S. l.], v. 4, n. 6, p. e4669, 2024. DOI: 10.56083/RCV4N6-077. Disponível em: https://ojs.revistacontemporanea.com/ojs/index.php/home/article/view/4669. Acesso em: 1 abr. 2025.

CÂMARA, H. V. et. al. Principais prejuízos biopsicossociais no uso abusivo da tecnologia na infância: percepções dos pais. Id on Line Revista Multidisciplinar e de Psicologia. V.14, N. 51 p. 366-379, Julho/2020. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2588/4088 Acesso em: 30 mar. 2025

DESMURGET, M. A fábrica de cretinos digitais: os perigos das telas para nossas crianças. São Paulo: Vestígio, 2021.

DORNELLES, L. V. Infância que nos escapam da criança na rua à criança cyber. 1ª ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Ed. Artes Médicas, 2000.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MELO T. R.; FINK, K. Mídias: amigas ou vilãs? Qual a influência sobre o desenvolvimento das crianças? In: ARAÚJO, L. B.; ISRAEL, V. L. Desenvolvimento da Criança: família, escola e saúde. 1ª ed. Curitiba/PR: Omnipax, 2017.

MADIGAN, S. et. al. Association between screen time and Children’s Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatrics, v. 173, n. 3, pp. 244-250, 2019.

MODESTO, F. A. C.; MUSTARO, P. N. Revisão Sistemática para Estudo da Interação Criança-Computador Associada a RA e Jogos Digitais. Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Anais dos Workshops do 3º Congresso de Informática na Educação – CBIE, 2014.

NOBRE, J. N. P. et. al. Fatores determinantes no tempo de tela de crianças na primeira infância. Revista Ciência & Saúde Coletiva, n. 26, v.3, pp. 1127-1136, 2021.

O’CONNOR, Giselle et al. Association of lifestyle factors and neuropsychological development of 4-year-old children. International journal of environmental research and public health, v. 17, n. 16, p. 5668, 2020.

OSWALD, T. K. et al. Psychological impacts of “screen time” and “green time” for children and adolescents: A systematic scoping review. PLOS ONE, v. 15, n. 9, p. e0237725, 4 set. 2020.

PAIVA Natalia Moraes Noleto de, COSTA Jonathan da Silva. A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? Psicologia.pt – o portal dos psicólogos, 2015. Disponível em:< https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0839.pdf> Acesso em 15 out 2024.

PEIXOTO, M. J. R.; CASSEL, P. A.; BREDEMEIER, J. Neuropsychological and behavioral implications in childhood and adolescence from the use of screens. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 9, p. e772997188, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7188. Acesso em: 25 mar. 2025.

PRENSKY, Mark. Digital natives, digital immigrants, part 2. On the Horizon. Lincoln: NCB University Press, v. 9, nº 5, 2001.

SANTANA, M. I.; RUAS, M. A.; QUEIROZ, P. H. B. O impacto do tempo de tela no crescimento e desenvolvimento infantil. Revista Saúde em Foco, n. 14, 2021. Disponível em: https://portal.unisepe.com.br/unifia/wp-content/uploads/sites/10001/2021/05/O-IMPACTO-DO-TEMPO-DE-TELA-NO-CRESCIMENTO-E-DESENVOLVIMENTO-INFANTIL.pdf Acesso em: 25 mar. 2025

SANTOS, C. C. Efeitos do uso das novas tecnologias da informação e comunicação para o desenvolvimento emocional infantil: uma compreensão psicanalítica. (Monografia) – Graduação em Psicologia, Centro Universitário Metodista – IPA, Porto Alegre, 2017.

SCHELB, G. Z. Aspectos jurídicos da vulnerabilidade psicológica e sexual da criança à pornografia. In: BRANCO, Paulo Gustavo Gonet et. al. (Org.). Direitos fundamentais em processo: estudos em comemoração aos 20 anos da Escola Superior do Ministério Público da União. Brasília: Escola Superior do Ministério Público da União, 2020. p. 317-329. Disponível em: http://biblioteca2.senado.gov.br:8991/F/func=direct&doc_number=001193383&local_b ase=SEN01 Acesso em 30 mar. 2025

SCHMIDEK, H. C. M. V et al. Dependência de internet e transtorno de déficit de atenção com hiperatividade (TDAH): revisão integrativa. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 67, n. 2, p. 126-134, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/qz7Cx3WqW9W8dvBWPHZxnsS/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 30 mar. 2025

SENO, M. P. Transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): o que os educadores sabem? Rev. psicopedag. [online]., v.27, n.84, pp.334-343, 2010.

SILVA, A. C., VIEIRA, E. L. M.; SANTOS, L. C. Sleep, social behaviour and food consumption of schoolchildren of a large Brazilian city. Public Health Nutrition, v.24, n.6, pp. 1531-1541, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33023716/ Acesso em: 30 mar. 2025.

SILVEIRA. J. F. C. et. al. Associação entre tempo de telas e a aptidão cardiorrespiratória e a presença de risco metabólico em escolares. Revista Paulista de Pediatria, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/X585Ydnhxw8NqzBXPzRDChS/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 30 mar. 2025.

SOUSA M. M. S. A importância do uso da tecnologia no processo de ensino: aprendizagem na educação infantil na era digital. (Monografia) - Universidade Federal Rural da Amazônia: Novo Repartimento/ PA, 2017. Disponível em: https://bdta.ufra.edu.br/jspui/handle/123456789/259 Acesso em: 25 mar. 2025.

WESTBY, C. Screen Time and Children with Autism Spectrum Disorder. Folia Phoniatrica et Logopaedica, IALP, v. 73, n. 3, p. 233–240, 2021.

Published

22-05-2025

How to Cite

GALVÃO, Cauê Almeida; MARIZ DE MEDEIROS, Ana Tereza; MOAB DANTAS DE LIMA, Hanna. THE USE OF SCREENS IN CHILDHOOD AND ITS IMPACTS ON CHILD DEVELOPMENT. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. AI06, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID39733. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/39733. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.