School collections as educational heritage
formation, conservation and resistance
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2025v8n1ID42089Keywords:
Acervos Escolares, Patrimônio Educacional, Cultura Material, Conservação, ArquivologiaAbstract
This article discusses the relevance of school culture as institutional heritage and its intertwining with the formation of critical and conscious individuals. School collections, composed of written records and objects, represent the memory of pedagogical and institutional practices and community experiences, which are sometimes neglected by the institutions themselves. The research is based on a case study of three school collections, with the aim of identifying the conditions for organizing and preserving the memory of institutions. It argues that the conservation of collections is not a secondary task and that their heritage status should be linked to the pedagogical and administrative policies of schools, promoting the involvement of the school community and strengthening institutional identity.
Downloads
References
Alberti, V. (2004). História oral: A experiência do CPDOC (4ª ed.). Rio de Janeiro: Editora FGV.
Anjos, J. J. T. dos. (2018). O testemunho dos arquivos e o trabalho do historiador da educação. Revista História da Educação, 22(55), 279–292.
Arquivo Nacional (Brasil). (2005). Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional.
Belloto, H. L. (2006). Arquivos permanentes: Tratamento documental (4ª ed.). Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal.
Choay, F. (2006). A alegoria do patrimônio. São Paulo: Editora UNESP.
Choay, F. (2011). O patrimônio em questão: Antologia para um combate. São Paulo: Estação Liberdade.
Cunha, M. V. da., & Souza, R. F. de. (2012). Arquivos escolares e patrimônio educativo: Fundamentos para a preservação da memória escolar. Revista Brasileira de História da Educação, 12(2), 35–58.
Escolano, A. (2017). Educação patrimonial e cultura escolar: Fundamentos para a formação docente. Madrid: Morata.
Fonseca, M. C. L. (2009). O patrimônio em processo: Trajetória da política federal de preservação no Brasil (3ª ed.). Rio de Janeiro: UFRJ/IPHAN.
Gadamer, H. G. (1999). Verdade e método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica (3ª ed.). Petrópolis: Vozes.
Gil, C. Z. de V., & Almeida, D. B. (2013). Patrimônios da educação: O ensino e a pesquisa. Revista Latino-Americana de História, 2(6), 121–136.* Disponível em:* https://revistas.unisinos.br/rla/index.php/rla/article/view/181 (Acesso em 11 out. 2025).
Horta, M. de L. P. (2000). Educação patrimonial: Histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN.
Horta, M. de L. P. (s.d.). Educação patrimonial como alfabetização cultural. In Oriá (Org.). [Dados da publicação não informados].
Jardim, J. M. (1995). A invenção da memória nos arquivos públicos. Ciência da Informação, 25(2), 1–13.
Joutard, P. (2000). Escrever a história oral: Problemas teóricos e metodológicos. Lisboa: Fim de Século.
Le Goff, J. (1990). História e memória. Campinas: Editora da Unicamp.
Meneses, U. T. B. de. (1999). A crise da memória, história e documento: Reflexões para um tempo de transformações. In Z. L. da Silva (Org.), Arquivos, patrimônio e memória: Trajetórias e perspectivas (pp. 11–29). São Paulo: Ed. UNESP; FAPESP.
Mignot, A. C. V. (Org.). (2008). Cadernos à vista: Escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ.
Mignot, A. C. V. (Org.). (2012). Objetos de escola: Espaços e lugares de constituição de uma cultura material escolar. Rio de Janeiro: EdUERJ.
Mignot, M. J., Gonçalves, F., Casimiro, J., & Oliveira, I. (2010). Inventário e digitalização do patrimônio museológico da educação: Um projeto de preservação e valorização do patrimônio educativo. Revista História da Educação, 14(30), 153–179.* Disponível em:* http://fae.ufpel.edu.br/asphe (Acesso em 11 out. 2025).
Miller, D. (1998). Material cultures: Why some things matter. London: UCL Press.
Miller, D. (2013). Trecos, troços e coisas: Estudos antropológicos sobre a cultura material (R. Aguiar, Trad.). Rio de Janeiro: Zahar.
Mignot, A. C. V. (Org.). (2008). Cadernos à vista: Escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ.
Nora, P. (1993). Entre memória e história: A problemática dos lugares. Projeto História, 10, 7–28.* Disponível em:* https://revistas.pucsp.br/revph/article/viewFile/12101/8763 (Acesso em 11 out. 2025).
Nunes, C., & Carvalho, M. M. C. de. (1993). Historiografia da educação e fontes. Cadernos ANPED, (5), 7–64.
Oliveira, J. P. G., & Souza-Chaloba, R. F. de. (2024). A patrimonialização da escola: Implementação de espaços de memória em instituições educacionais de Sergipe (2005–2018). Proposições, 35. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/DxtX3fnjnKvmfHskhnt3cVH (Acesso em 11 out. 2025).
Paes, M. L. (2004). Arquivística: Teoria e prática (3ª ed.). Rio de Janeiro: FGV.
Pelegrini, S. C. (2007). Patrimônio cultural e memória social: Reflexões sobre um conceito. Brasília: IPHAN.
Pollak, M. (1989). Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, 2(3), 3–15.
Ricœur, P. (2007). A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp.
Rodrigues, A. M. L. (2006). A teoria dos arquivos e a gestão de documentos. Perspectivas em Ciência da Informação, 11(1), 102–117.
Rüsen, J. (2001). Razão histórica: Teoria da história – fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora UnB.
Schellenberg, T. R. (2006). Arquivos modernos: Princípios e técnicas (6ª ed.). Rio de Janeiro: Editora FGV.
Souza, R. F. de. (2013). Preservação do patrimônio escolar no Brasil: Notas para um debate. Revista Linhas, 14(26), 199–221.* Disponível em:* https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199 (Acesso em 11 out. 2025).
Vidal, D. G. (2003). Arquivos e educação: Prática de arquivamento e memória. Revista Educação & Pesquisa, 29.
Vidal, D. G. (2006). Cultura e práticas escolares: Uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In Anais do Seminário Cultura e Práticas Escolares. São Paulo: FEUSP.* Disponível em:* https://www.cme.fe.usp.br/downloads/culturaepraticasescolares.pdf (Acesso em 09 nov. 2025).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elenilce Soares Mourão, Cátia Alves Martins, Josanilda Mafra Rocha de Mafra Rocha de Morais, Naiana Carvalho Gonçalves, Pablo Wilson Lima Dourado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)