School collections as educational heritage

formation, conservation and resistance

Authors

  • Elenilce Soares Mourão Universidade Federal do Piauí
  • Cátia Alves Martins Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
  • Josanilda Mafra Rocha de Morais Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Naiana Carvalho Gonçalves Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Pablo Wilson Lima Dourado Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2025v8n1ID42089

Keywords:

Acervos Escolares, Patrimônio Educacional, Cultura Material, Conservação, Arquivologia

Abstract

This article discusses the relevance of school culture as institutional heritage and its intertwining with the formation of critical and conscious individuals. School collections, composed of written records and objects, represent the memory of pedagogical and institutional practices and community experiences, which are sometimes neglected by the institutions themselves. The research is based on a case study of three school collections, with the aim of identifying the conditions for organizing and preserving the memory of institutions. It argues that the conservation of collections is not a secondary task and that their heritage status should be linked to the pedagogical and administrative policies of schools, promoting the involvement of the school community and strengthening institutional identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elenilce Soares Mourão, Universidade Federal do Piauí

Universidade Federal do Piauí - UFPI, Teresina – PI, Brasil. E-mail: ellenmourao14@gmail.com

Cátia Alves Martins, Instituto Federal de Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS, Feliz – RS, Brasil, E-mail: catia.martins@feliz.ifrs.edu.br

Josanilda Mafra Rocha de Morais, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN, Natal – RN, Brasil, E-mail: josanilda.mafra@gmail.com

Naiana Carvalho Gonçalves, Universidade Estadual de Feira de Santana

Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana – BA, Brasil, E-mail:naianagoncalves8@gmail.com

Pablo Wilson Lima Dourado, Universidade do Estado da Bahia

Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador – BA, Brasil, E-mail: dourado.pablo322@gmail.com

 

References

Alberti, V. (2004). História oral: A experiência do CPDOC (4ª ed.). Rio de Janeiro: Editora FGV.

Anjos, J. J. T. dos. (2018). O testemunho dos arquivos e o trabalho do historiador da educação. Revista História da Educação, 22(55), 279–292.

Arquivo Nacional (Brasil). (2005). Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional.

Belloto, H. L. (2006). Arquivos permanentes: Tratamento documental (4ª ed.). Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal.

Choay, F. (2006). A alegoria do patrimônio. São Paulo: Editora UNESP.

Choay, F. (2011). O patrimônio em questão: Antologia para um combate. São Paulo: Estação Liberdade.

Cunha, M. V. da., & Souza, R. F. de. (2012). Arquivos escolares e patrimônio educativo: Fundamentos para a preservação da memória escolar. Revista Brasileira de História da Educação, 12(2), 35–58.

Escolano, A. (2017). Educação patrimonial e cultura escolar: Fundamentos para a formação docente. Madrid: Morata.

Fonseca, M. C. L. (2009). O patrimônio em processo: Trajetória da política federal de preservação no Brasil (3ª ed.). Rio de Janeiro: UFRJ/IPHAN.

Gadamer, H. G. (1999). Verdade e método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica (3ª ed.). Petrópolis: Vozes.

Gil, C. Z. de V., & Almeida, D. B. (2013). Patrimônios da educação: O ensino e a pesquisa. Revista Latino-Americana de História, 2(6), 121–136.* Disponível em:* https://revistas.unisinos.br/rla/index.php/rla/article/view/181 (Acesso em 11 out. 2025).

Horta, M. de L. P. (2000). Educação patrimonial: Histórico, conceitos e processos. Brasília: IPHAN.

Horta, M. de L. P. (s.d.). Educação patrimonial como alfabetização cultural. In Oriá (Org.). [Dados da publicação não informados].

Jardim, J. M. (1995). A invenção da memória nos arquivos públicos. Ciência da Informação, 25(2), 1–13.

Joutard, P. (2000). Escrever a história oral: Problemas teóricos e metodológicos. Lisboa: Fim de Século.

Le Goff, J. (1990). História e memória. Campinas: Editora da Unicamp.

Meneses, U. T. B. de. (1999). A crise da memória, história e documento: Reflexões para um tempo de transformações. In Z. L. da Silva (Org.), Arquivos, patrimônio e memória: Trajetórias e perspectivas (pp. 11–29). São Paulo: Ed. UNESP; FAPESP.

Mignot, A. C. V. (Org.). (2008). Cadernos à vista: Escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ.

Mignot, A. C. V. (Org.). (2012). Objetos de escola: Espaços e lugares de constituição de uma cultura material escolar. Rio de Janeiro: EdUERJ.

Mignot, M. J., Gonçalves, F., Casimiro, J., & Oliveira, I. (2010). Inventário e digitalização do patrimônio museológico da educação: Um projeto de preservação e valorização do patrimônio educativo. Revista História da Educação, 14(30), 153–179.* Disponível em:* http://fae.ufpel.edu.br/asphe (Acesso em 11 out. 2025).

Miller, D. (1998). Material cultures: Why some things matter. London: UCL Press.

Miller, D. (2013). Trecos, troços e coisas: Estudos antropológicos sobre a cultura material (R. Aguiar, Trad.). Rio de Janeiro: Zahar.

Mignot, A. C. V. (Org.). (2008). Cadernos à vista: Escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: EdUERJ.

Nora, P. (1993). Entre memória e história: A problemática dos lugares. Projeto História, 10, 7–28.* Disponível em:* https://revistas.pucsp.br/revph/article/viewFile/12101/8763 (Acesso em 11 out. 2025).

Nunes, C., & Carvalho, M. M. C. de. (1993). Historiografia da educação e fontes. Cadernos ANPED, (5), 7–64.

Oliveira, J. P. G., & Souza-Chaloba, R. F. de. (2024). A patrimonialização da escola: Implementação de espaços de memória em instituições educacionais de Sergipe (2005–2018). Proposições, 35. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/DxtX3fnjnKvmfHskhnt3cVH (Acesso em 11 out. 2025).

Paes, M. L. (2004). Arquivística: Teoria e prática (3ª ed.). Rio de Janeiro: FGV.

Pelegrini, S. C. (2007). Patrimônio cultural e memória social: Reflexões sobre um conceito. Brasília: IPHAN.

Pollak, M. (1989). Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, 2(3), 3–15.

Ricœur, P. (2007). A memória, a história, o esquecimento. Campinas: Editora da Unicamp.

Rodrigues, A. M. L. (2006). A teoria dos arquivos e a gestão de documentos. Perspectivas em Ciência da Informação, 11(1), 102–117.

Rüsen, J. (2001). Razão histórica: Teoria da história – fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora UnB.

Schellenberg, T. R. (2006). Arquivos modernos: Princípios e técnicas (6ª ed.). Rio de Janeiro: Editora FGV.

Souza, R. F. de. (2013). Preservação do patrimônio escolar no Brasil: Notas para um debate. Revista Linhas, 14(26), 199–221.* Disponível em:* https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199 (Acesso em 11 out. 2025).

Vidal, D. G. (2003). Arquivos e educação: Prática de arquivamento e memória. Revista Educação & Pesquisa, 29.

Vidal, D. G. (2006). Cultura e práticas escolares: Uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In Anais do Seminário Cultura e Práticas Escolares. São Paulo: FEUSP.* Disponível em:* https://www.cme.fe.usp.br/downloads/culturaepraticasescolares.pdf (Acesso em 09 nov. 2025).

Objetos de cultura material escolar: globo terrestre, quadro negro, livros e canetas.

Published

16-11-2025

How to Cite

Mourão, E. S., Martins, C. A., Morais, J. M. R. de, Gonçalves, N. C., & Dourado, P. W. L. (2025). School collections as educational heritage: formation, conservation and resistance. History of Education in Latin America - HistELA, 8(1), e42089. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2025v8n1ID42089

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.