Mutual education and independence in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID25315

Keywords:

Popular Education, Schooling, National State

Abstract

Introduced in Latin America during the region's struggles for national independence, the method of mutual education was a first attempt to organize elementary education in the new emerging countries on the continent. Seen as the most economical and effective solution for the education of the people, the method configured for the government of the early decades of the 19th century, a model of schooling appropriate to the post-colonial reality. In this work we try to describe the initiatives of application of the method of mutual education aiming at elementary education of Brazilians, from the moment when the emancipation of the nation was unveiled. With special emphasis on the role of economic, social and political constraints placed on the State in formation to structure the education offered to the population, the analysis highlights the adequacy of the method for the formation of nationality at that historic moment.

 

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Author Biography

Wojciech Andrzej Kulesza, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Wojciech Andrzej Kulesza é graduado em Física pela Universidade de São Paulo (1971), mestrado em Ciências pela Universidade de São Paulo (1985), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1991). pós-doutorado na Auburn University (1995/6) e Universidade Federal de Minas Gerais (2014/5). Atualmente é professor titular aposentado da Universidade Federal da Paraíba, pesquisador do Grupo de Pesquisa Ciência, Educação e Sociedade (GPCES) da UFPB e do Centro de Pesquisa em História da Educação(GEPHE) da UFMG. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: instituições escolares, formação de professores, história da educação e ensino de ciências e matemática.

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Published

02-07-2021

How to Cite

Kulesza, W. A. (2021). Mutual education and independence in Brazil. History of Education in Latin America - HistELA, 4, e25315. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID25315

Issue

Section

Artigos