O CONHECIMENTO GEOGRÁFICO NO ENSINO INFANTIL E FUNDAMENTAL DOS ANOS INICIAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37654

Keywords:

Aprendizagem, Concepções de Professores

Abstract

This article analyzes how teachers in the Seridó Potiguar region, who work in Early Childhood and Elementary Education, address geographical content. The aim is to understand pedagogical practices during the geography teaching process, based on the profile of the teachers. Additionally, it seeks to evaluate the methodologies used in the classroom and identify the methodological strategies present in the process. The main points addressed in the article include: the training and experience of the teachers; the methodological, didactic, and technological resources used in the classroom; and how the BNCC (National Common Curricular Base) contributes to the development of lessons. Therefore, this article is relevant due to the importance of the investigation, highlighting the need and contributions of geographical knowledge in Early Childhood and Elementary Education, considering that students require a reflective and enjoyable learning experience, while teachers should seek practices that stimulate this critical and playful learning, aiming to mitigate students' difficulties with geographical knowledge.

Keywords: Geographical Knowledge; Early Childhood and Elementary Education; Geography Teaching; Methodological Strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, André Andrade de. Avaliação da microbiota bucal em pacientes sob uso crônico de penicilina e benzatina. 2009. Tese (Doutorado em Cardiologia) – Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

BEZERRA, Maria do Socorro. O uso das tecnologias digitais como recurso no ensino de Geografia. 2014. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

MEDEIROS, Laércia Maria Bertulino de; BEZERRA, Carolina Cavalcanti. Algumas considerações sobre a formação continuada de professores a partir das necessidades formativas em novas tecnologias na educação. In: SOUSA, RP., et al., orgs. Teorias e práticas em tecnologias educacionais [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2016, pp. 17-37.

SACCHI, Ana Luiza; METZNER, Andreia Cristina. A percepção do pedagogo sobre o desenvolvimento psicomotor na educação infantil. 254. ed. Brasília: Rev. bras .Estudo. Pedagogo, 2019. 96 - 110 p. v. 100.

SILVA, Daiane Magalhães. As contribuições da geografia na educação infantil: processo de ensino e aprendizagem utilizando o espaço geográfico. Anais I CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2014. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/8523>. Acesso em: 20/09/2023 00:40

SANTOS, Laudenides Pontes dos. O estudo do lugar no ensino de Geografia: os espaços cotidianos na geografia escolar. 2010. 158 f. Dissertação - (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2010.

Published

22-05-2025 — Updated on 22-05-2025

Versions

How to Cite

RODRIGUES SILVA, Carlos Vinicius; SOUZA, Vládia Kelly de Araujo; SOBRINHO, Djanni Martinho dos Santos. O CONHECIMENTO GEOGRÁFICO NO ENSINO INFANTIL E FUNDAMENTAL DOS ANOS INICIAIS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 25, n. 01, p. AI08, 2025. DOI: 10.21680/1984-3879.2025v25n01ID37654. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/37654. Acesso em: 7 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.