AFROCENTRIC HISTORY AND CULTURE: HIGH SCHOOL STUDENTS' IDENTITY REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n2ID32997

Keywords:

education; identity; ethnic-racial relations.

Abstract

This article is the result of the unfolding of an action developed in the classroom in the Lato Sensu Postgraduate Course in Ethnic-Racial Relations and Afro-Brazilian Culture in Education, held with a class on Afro-Brazilian and African history and culture in the process of identity construction and affirmation of high school students. The present work was developed in the afternoon shift, from September 21, 2022 to September 29, 2022, using the research-action method, from the planning and experience of a didactic sequence. The research revealed itself as a viable pedagogical strategy to enhance the studies on Afro-Brazilian and African History and Culture, capable of transforming the subjects and their realities. The theoretical references used were supported by the productions of Appiah (1992); Fanon (2008); Gomes (2017); Munanga (2005); Santos (2005); Silva (2007).  Thus, this study contributed to the recognition and affirmation of the students' identities, pointing out possibilities of concrete actions towards overcoming a monocultural and Eurocentric education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonas Da Silva Santos, UNEB

Autor

Carla Liane Nascimento dos Santos, UNEB

Coautora

References

APPIAH, K. Anthony. Na Casa de Meu Pai. A África na filosofia da cultura. Rio de Janeiro; Contraponto, 1997.

BENJAMIN, Roberto Emerson Câmara. A África está em nós: história e cultura afro-brasileira. João Pessoa, PB: Editora Grafset, 2004.

BENJAMIN, Roberto E. C.; RODRIGUEZ, Janete L.; AIRES, Josilane M. N.; LACERDA, Maria. C. A África está em nós: história e cultura afro-brasileira. João Pessoa, PB: Editora Grafset, 2004.

BRASIL (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 10 out. 2022.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino da História afro-brasileira e africana. Brasília/DF: SECAD/ME, 2004.

BRASIL. Lei 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 01 nov. 2022.

BRASIL. Resol. CNE/CEB 02/2015, de 1° de julho de 2015, Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior. Brasília Educação do campo: Notas para uma análise de percurso: MEC/CNE/CEB. (D. O. da União, Brasília, 1° de julho de 2015, Seção 2, p.8-12), 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações e Ações para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.

CAIXAS, G.N; NETO, V.M. Mojuodara: uma possibilidade de lidar com questões étnicas raciais na Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 2017, p. 247-253.

CIAVATTA, Maria. Ensino Integrado, a Politecnia e a Educação Omnilateral: por que lutamos? Revista Trabalho & Educação, v. 23, n. 1, p. 187 – 205, 2014. Disponível em: <https://seer.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9303>. Acesso em: 10 out. 2022.

DENARDI, Didiê Ana Ceni. DIDACTIC SEQUENCE: a dialetic mechanism for language teaching and learning. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Pato Branco, v. 17, n. 1, p. 163-184, mar. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201610012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbla/v17n1/1984-6398-rbla-17-01-00163.pdf. Acesso em: 20 abril. 2022FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FONSECA, M. V,; SILVA, C. M. N. Da; FERNANDES, A. B. (Orgs.). Relações Étnico-Raciais e Educação no Brasil. Belo Horizonte. In: Mazza Edições, 2011.

Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

MENEZES, M. dos S.; CASTRO, J. A. G. F. de. Culturas Orais e Linguagem Gráfica. Curitiba, Paraná, 2007. Disponível em: <http://www.exatas.ufpr.br/portal/docs_degraf/artigos_graphica/CULTURASORAIS.pdf>. Acesso em: 12 dez. 2022.

MILÉO, I. do S. de O.; TRINDADE, J. da S. Movimento Negro no Brasil Pós Década de 1970: Ação Política e Educação Antirracista. Goiânia, v. 47, n. 1, p. 13–29, 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 26 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

MUNANGA, Kabengele. Superando Racismo na Escola. Brasília, 2005. In: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. p.204.

RAIMUNDO, A.C ; TERRA, D.V. Educação para as relações étnico-raciais na educação infantil: a história de Sophia. Movimento, 2021.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. 1ª ed.-São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROJO, R.; GLAÍS, S. C. Apresentação - Gêneros e orais e escritos como objetos de ensino: Modo de pensar, modo de fazer. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros Orais e Escritos na escola/ tradução e organização Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro.Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010.

SACRISTÁN, Gimeno J. C. Currículo e Diversidade Cultural. In: SILVA, T. T da e MOREIRA, F.A (orgs). Territórios Contestados: O Currículo e os Novos Mapas Políticos e Culturais. Petrópolis. Vozes, 1995.

SANTOS, Sales Augusto dos (2005). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal n° 10.639/03. In: GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. 1. Ed. Brasília: MEC/SECAD, 2005.

SILVA, Petronilha B. G. e. Ensinar e relações Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, Porto Alegre, n.3, p.489-506, set./dez. 2007. Disponível em: < file:///C:/Users/Cliente/Downloads/admin,+Educ+3-07+p489-506.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2022.

SOUZA, Laura O. Carneiro de. Quilombo: Identidade e História. 1ª ed.- Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

Zabala, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa -- Porto Alegre: Artmed. 1998. 224 p.

Published

18-10-2024

How to Cite

DA SILVA SANTOS, J.; NASCIMENTO DOS SANTOS, C. L. . . AFROCENTRIC HISTORY AND CULTURE: HIGH SCHOOL STUDENTS’ IDENTITY REFLECTIONS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 2, p. FIA07, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n2ID32997. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32997. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Filosofias Africanas: Vozes plurais e contracoloniais