History and Memory of the Creation of Art Schools (Brazil-Portugal)
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38024Keywords:
Art Schools, History, Memory, Aesthetic EducationAbstract
This text deals with the history and memory of the creation of the first Art Schools in Brazil and Portugal, as well as the creative labour of their founders: Augusto Rodrigues and Cecília Menano. The aim was to demonstrate how much human development lacks educational practices based on knowledge of artistic sensitivity and aesthetic education. This is a qualitative study, based on the studies of Gaskell (2002), using images as a source of research, in accordance with the contributions of Kossoy (2007) and Walter Benjamin (2009). The results revealed a process of decolonisation of art education through the Brazilian Art Schools Movement and the pioneering work of Augusto Rodrigues. We concluded that the inclusion of art in various educational activities encourages the development of creativity and autonomy in children
Downloads
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. 4. ed. Tradução de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
BACHELARD, G. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BENJAMIN, W. Passagens. Tradução do alemão Irene Aron; tradução do francês Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2009.
BRITTO, J. M.; PALMA, Alexandre (org). Escolinha de Arte do Brasil: memória e legado. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019.
DALLAZEM, A.; Educação Musical para quê e para quem? Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 3, e335598, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5598. Acesso em: 10 mai. 2024.
CERTEAU, M.; GIARD, L.; MAYOL, P. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 19. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.
GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
KLINTOWITZ, J. Augusto Rodrigues – 50 anos de arte: a arte como uma anotação do cotidiano. São Paulo: Raízes Artes Gráficas, 1980.
KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.
LOPES, M. J. C. Pioneiras da Educação pela Arte: Enfoques Biográficos sobre Alice Gomes, Cecília Menano e Maria Manuela Valsassina. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Programa de Pós- Graduação em Ciências da Educação, Universidade de Évora, Portugal, 2015. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/7056. Acesso em 10 de mai. 2024.
MARTINS, R. Metodologias visuais: com imagens e sobre imagens. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (org.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.
READ, H. O Sentido da Arte: Esboço da História da Arte, Principalmente da Pintura e da Escultura, e das Bases dos Julgamentos Estéticos. Tradução de E. Jacy Monteiro. 4. ed. São Paulo: IBRASA, 1978.
READ, H. Educação pela Arte. Tradução de Ana Maria Rabaça e Luís Filipe Silva Teixeira. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2007.
SONTAG, S. Sobre fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
VYGOTSKY, L. S. A Imaginação e a Arte na Infância. Lisboa: Relógio D’Água, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Regiane Rodrigues Araújo, Adalucami Menezes Pereira Gonçalves, Karla Karine Nascimento Fahel Evangelista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)