History and Memory of the Creation of Art Schools (Brazil-Portugal)

Authors

  • Regiane Rodrigues Araújo Universidade Federal do Ceará
  • Adalucami Menezes Pereira Gonçalves Centro Universitário Christus (Unichristus)
  • Karla Karine Nascimento Fahel Evangelista Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38024

Keywords:

Art Schools, History, Memory, Aesthetic Education

Abstract

This text deals with the history and memory of the creation of the first Art Schools in Brazil and Portugal, as well as the creative labour of their founders: Augusto Rodrigues and Cecília Menano. The aim was to demonstrate how much human development lacks educational practices based on knowledge of artistic sensitivity and aesthetic education. This is a qualitative study, based on the studies of Gaskell (2002), using images as a source of research, in accordance with the contributions of Kossoy (2007) and Walter Benjamin (2009). The results revealed a process of decolonisation of art education through the Brazilian Art Schools Movement and the pioneering work of Augusto Rodrigues. We concluded that the inclusion of art in various educational activities encourages the development of creativity and autonomy in children

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regiane Rodrigues Araújo, Universidade Federal do Ceará

Doutora e Mestra em Educação. Especialista em Formação de Professores para o Ensino Superior e Educação Continuada. Graduada em Filosofia e Pedagogia. Integrante da Linha de Pesquisa História e Educação Comparada (LHEC/UFC).

 

Adalucami Menezes Pereira Gonçalves, Centro Universitário Christus (Unichristus)

Professora no Centro Universitário Christus (Unichristus) e no Centro Universitário Inta (Uninta)

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra e graduada em Letras e Especialista em Estudos Clássicos pela mesma universidade. 

 

Karla Karine Nascimento Fahel Evangelista, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Pedagoga pela mesma universidade.

 

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicômacos. 4. ed. Tradução de Mário da Gama Kury. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

BACHELARD, G. A Poética do Espaço. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BENJAMIN, W. Passagens. Tradução do alemão Irene Aron; tradução do francês Cleonice Paes Barreto Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2009.

BRITTO, J. M.; PALMA, Alexandre (org). Escolinha de Arte do Brasil: memória e legado. Rio de Janeiro: UFRJ, 2019.

DALLAZEM, A.; Educação Musical para quê e para quem? Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 3, e335598, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5598. Acesso em: 10 mai. 2024.

CERTEAU, M.; GIARD, L.; MAYOL, P. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 19. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.

GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.

KLINTOWITZ, J. Augusto Rodrigues – 50 anos de arte: a arte como uma anotação do cotidiano. São Paulo: Raízes Artes Gráficas, 1980.

KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2007.

LOPES, M. J. C. Pioneiras da Educação pela Arte: Enfoques Biográficos sobre Alice Gomes, Cecília Menano e Maria Manuela Valsassina. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Programa de Pós- Graduação em Ciências da Educação, Universidade de Évora, Portugal, 2015. Disponível em: https://dspace.uevora.pt/rdpc/handle/10174/7056. Acesso em 10 de mai. 2024.

MARTINS, R. Metodologias visuais: com imagens e sobre imagens. In: DIAS, B.; IRWIN, R. L. (org.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: UFSM, 2013.

READ, H. O Sentido da Arte: Esboço da História da Arte, Principalmente da Pintura e da Escultura, e das Bases dos Julgamentos Estéticos. Tradução de E. Jacy Monteiro. 4. ed. São Paulo: IBRASA, 1978.

READ, H. Educação pela Arte. Tradução de Ana Maria Rabaça e Luís Filipe Silva Teixeira. Lisboa/Portugal: Edições 70, 2007.

SONTAG, S. Sobre fotografia. Tradução de Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

VYGOTSKY, L. S. A Imaginação e a Arte na Infância. Lisboa: Relógio D’Água, 2009.

Atelier de pintura

Published

21-12-2024

How to Cite

Araújo, R. . R., Gonçalves, A. . M. P., & Evangelista, K. K. N. F. (2024). History and Memory of the Creation of Art Schools (Brazil-Portugal). History of Education in Latin America - HistELA, 7(1), e38024. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38024

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.