História da Educação, Acervos e Sujeitos:

History of Education, Collections and Subjects: School Records as Sources

Authors

  • Damirianis de Souza Cardoso Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Cristiane Batista da Silva Santos Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38029

Keywords:

History of Education, Nationalism, School Group, School Records

Abstract

This study is part of a larger project entitled “Racial Representations in the History of Education in Canavieiras” within the field of History of Education. The objective of this work is to analyze the school records of the Quinze de Outubro School Group as a source of research, investigating how nationalism and the memories and actions of the teaching staff described in the records manifested themselves in school practices, in addition to mapping the subjects, their positions, conflicts and tensions in the educational dynamics of the Vargas Era. The methodology used is documentary research of school records from 1930 to 1943, analyzed based on Marson’s (1984) questions. The conclusion is that there is a predominance of women in teaching and a strong presence of nationalism in teaching materials, school celebrations and school practices, in addition to the monitoring of the implementation of nationalist ideology in education by the school inspector.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Damirianis de Souza Cardoso , Universidade Estadual de Santa Cruz

Licenciada em Pedagogia (UESC). Discente do Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado profissional em Educação (PPGE/UESC). Bolsista FAPESB. Integrante do Grupo de Pesquisa em Política e História da educação (GRUPPHED/UESC).

Cristiane Batista da Silva Santos , Universidade Estadual de Santa Cruz

Doutora em Estudos Étnicos e Africanos-CEAO (UFBA). Professora titular no Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado em Educação (PPGE/UESC). Integrante do Grupo de Pesquisa em Política e História da Educação (GRUPPHED/UESC)

 

References

BARBOSA, Ellen Santos; CORREIA, Luciana Oliveira. Fontes para uma história da educação no interior da Bahia: a documentação do Colégio Estadual Antônio Batista da cidade de Candiba-ba (1960-1999). Seminário Interdisciplinar em Ensino, Extensão e Pesquisa, v. 5, 2019.

CRUZ, Ricardo Alexandre. O projeto educacional da era Vargas e suas articulações com a nova política brasileira–1930-1945. Dialogia, p. 239-244, 2010.

DA CONCEIÇÃO LIGEIRO, Dulcinéia; DAVID, Alessandra; LOPES, Silvana Fernandes. Livro de registro de inspetores escolares: fonte de pesquisa para a história da educação regional. Dialogia, n. 38, p. e19754-e19754, 2021.

DA FRANÇA FILHO, Durval Pereira. A escola”15 de outubro” e o seu tempo. Canavieiras: Secretaria de cultura, 1998.

DA SILVEIRA BARBOSA, Maria Rita Leal, Inspeção escolar: quem é esse profissional? Um estudo de caso da inspeção escolar na rede municipal de ensino de Uberlândia MG. Dissertação (Mestrado em Educação). UNICAMP: Campinas, 1997 p. 53-73

D'ARAÚJO, Maria Celina Soares (Ed.). Getúlio Vargas. Edições Câmara, 2017. p.19 a 38

DE CARVALHO, José Murilo(1989). Os bestializados: o Rio de Janeiro e a República que não foi. 3ed São Paulo: Companhia das Letras.

DE MORAIS, Janaína Silva; DE ARAÚJO, Nanael Simão. Festas escolares do Grupo Escolar Senador Guerra durante a Era Vargas (1940-1946). Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e931998231-e931998231, 2020.

ESQUINSANI, Rosimar Serena Siqueira As atas de reuniões enquanto fontes para a história da educação: pautando a discussão a partir de um estudo de caso. Educação Unisinos v. 11, n. 2, p. 103-110, 2007.

Grupo Escolar Quinze de Outubro. (1930-1935) Termo de posse, termo de promoção do Grupo Escolar 15 de outubro. Canavieiras/BA. (manuscrito)

Grupo Escolar Quinze de Outubro. (1935-1943) Termo de posse, termo de promoção do Grupo Escolar 15 de outubro. Canavieiras/BA. (manuscrito)

KANG, Thomas H. Educação para as elites, financiamento e ensino primário no Brasil, 1930–1964. Latin American Research Review, v. 52, n. 1, p. 35-49, 2017.

LIMA, Solyane Silveira; CABRAL, Anne Emilie Souza. Reuniões, atas e práticas pedagógicas: as concepções escolanovistas das professoras do Grupo Escolar Manuel Luís. Educação UFSM, v. 41, n. 1, p. 223-236, 2016.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pósestruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

MARCONI, Marina de Andrade.; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia cientifica. 7 edição. Rio de Janeiro: Editora Atlas, 2010.

MARSON, Adalberto. Reflexões sobre o procedimento histórico. Repensando a História. Rio de Janeiro: Marco Zero, p. 37-64, 1984.

SANTOS, Claudia Pereira dos; CORSO, Angela Maria; ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak. Estado de conhecimento: atas como fonte histórica. IIISEPED–Semana de Estudos do Curso de Pedagogia de Irati, 2012.

STENTZLER, Marcia Marlene. Inspeção e práticas cotidianas no Grupo Escolar Balduíno Cardoso, Porto União/SC (1954-1957). História da Educação, v. 27, p. e216481, 2023

STENTZLER, Márcia Marlene; FERREIRA, Agnes Isabele Leão. Termos de inspeção: o papel do inspetor escolar na avaliação didático-pedagógica e material escolar (1934). Ensino & Pesquisa, v. 14, n. 3, 2016.

VIDAL, Diana Gonçalves. Mapas de freqüência a escolas de primeiras letras fontes para uma história da escolarização e do trabalho docente em São Paulo na primeira metade do século XIX. Revista Brasileira de História da Educação, v. 8, n. 2 [17], p. 41-67, 2008.

Fotografia - Grupo Escolar 15 de Outubro - Canavieiras-BA - Prédio com Dois Pavimentos -Foto Histórica da Primeira Metade do Século XX

Published

21-12-2024

How to Cite

Cardoso , D. de S. ., & Santos , C. B. da S. (2024). História da Educação, Acervos e Sujeitos: : History of Education, Collections and Subjects: School Records as Sources. History of Education in Latin America - HistELA, 7(1), e38029. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38029

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.