Heroínas Negras

possibilidades para um ensino de sociologia antirracista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1982-1662.2023v6n37ID31711

Keywords:

Lei 10.639, Ensino de Sociologia, Cordel, Jared Arraes

Abstract

In 2023, Law 10.639, which makes the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture mandatory, completes twenty years of existence. In this sense, in the wake of this emblematic date, this article presents a possibility of didactic mediation for teaching Sociology in Basic Education. Such mediation was conceived from the work of Arraes, Heroínas Negras Brasileiras (2020), mixing elements of cordelist literature with sociological knowledge, while paving the way for an Anti-racist Sociology. This time, the work articulates knowledge, as it brings the string as a third way in the classroom, stimulating playfulness and the student's sociological imagination.

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Author Biographies

Rayza Almeida da Hora Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco.

Tatiane Oliveira de Carvalho Moura, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestre em Ciências Sociais pela Fundação Joaquim Nabuco (Fundaj). Graduada em Licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

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Published

30-09-2023

How to Cite

ALMEIDA DA HORA SILVA, R.; OLIVEIRA DE CARVALHO MOURA, T. Heroínas Negras : possibilidades para um ensino de sociologia antirracista. Revista Inter-Legere, [S. l.], v. 6, n. 37, p. c31711, 2023. DOI: 10.21680/1982-1662.2023v6n37ID31711. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/31711. Acesso em: 12 may. 2024.