Heroínas Negras
possibilidades para um ensino de sociologia antirracista
DOI:
https://doi.org/10.21680/1982-1662.2023v6n37ID31711Keywords:
Lei 10.639, Ensino de Sociologia, Cordel, Jared ArraesAbstract
In 2023, Law 10.639, which makes the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture mandatory, completes twenty years of existence. In this sense, in the wake of this emblematic date, this article presents a possibility of didactic mediation for teaching Sociology in Basic Education. Such mediation was conceived from the work of Arraes, Heroínas Negras Brasileiras (2020), mixing elements of cordelist literature with sociological knowledge, while paving the way for an Anti-racist Sociology. This time, the work articulates knowledge, as it brings the string as a third way in the classroom, stimulating playfulness and the student's sociological imagination.
Downloads
References
ALATAS, Syed Farid; SINHA, Vineeta. Sociological Theory Beyond the Canon. Londres: Palgrave/Macmillan, 2017, p. 1-15.
ARRAES, Jarid. Heroínas Negras Brasileiras: em 15 cordéis [ilustrações Gabriela Pires]. 2.ed. São Paulo: Seguinte, 2020.
BERNARDIM, Márcio Luiz; SILVA, Mônica Ribeiro. JUVENTUDE(S) E ENSINO MÉDIO: da inclusão escolar excludente aos jovens considerados nem-nem. Revista Contrapontos. Itajaí, v.17, n.4., out-dez 2017. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/10265. Acesso: 20 dez. 2022.
BODART, Cristiano das Neves. Um retrato das pesquisas sobre livros didáticos de sociologia no Brasil. Revista Cadernos de Campo. Araraquara, n. 31, p. 293-326, jul./dez. 2021. E-ISSN 2359-2419
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. In: BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, p. 496-513, 2013.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 3/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino da História e da Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília, Ministério da Educação, 2004.
CARMO, Erinaldo Ferreira; OLIVEIRA, Érica Patrícia Barbosa. Relatos de experiências na utilização de filmes no estudo da história e da cultura dos povos africanos. In: TORRES, Adriana; XIMENES, Lavínia; DINIZ, Madson. (Org.). Formação Docente: o espaço escolar como campo de investigação e inovação pedagógica. 1 ed. Recife: UFPE, 2018, v. 1, p. 63-84
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação infantil. 6.ed, 8.reimpressão. São Paulo: Contexto, 2022.
COLLINS, Patricia; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.
SOUZA E CRUZ, E. A.; OLIVEIRA, L. F.; FERREIRA LINS, M. R.. Ensino de Sociologia Antirracista: reflexões sobre formação docente. Revista Inter-Legere, v.1, n.18, p. 32-57, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/10813. Acesso em: 10 dez. 2022
CURRAN, Mark. História do Brasil em cordel. 2.ed. São Paulo: Edusp, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GUIMARÃES NETO, Euclides; GUIMARÃES, José Luis Braga; ASSIS, Marcos Arcanjo de. Educar pela Sociologia: Contribuições para a Formação do Cidadão. Belo Horizonte: RHJ, 2012.
COIMBRA, C. L. GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, Vozes, 1995. Ensino em Re-Vista, 2010. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/7856. Acesso em: 20 dez. 2022
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador. Saberes construídos na luta por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2018.
MEIRELLES, Mauro; SCHWEIG, Graziele Ramos. Para além dos muros da Universidade: contribuições da Antropologia para a Lei 10.639/03 e o parecer 38/06 do CNE/CEB. In: Reunião Brasileira de Antropologia, n.26, 2008, Porto Seguro, Anais... Porto Seguro: ABA, 2008, p.1-10.
MILLS, Charles. Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
MUNANGA, Kabengele. 2015. Por que ensinar história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n.62, p. 20–31, dez. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/107184
MUNANGA. Negritudes: usos e sentidos. 4.ed, 2.reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
ROSA, M. C.; RIBEIRO, M. A. P.. Como se faz teoria social no Brasil? Historiografia, extroversão intelectual e avanços (2010-2019). BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, n. 94, p. 1-20, 2021. (publicada em agosto de 2020). Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/151.
SILVA, Carmem Lucia Bissoli; MACHADO, Marcelino Lourdes. Nova LDB trajetória para a cidadania? São Paulo: Arte & Ciência, 1999.
SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. O ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, Amaury César. Sociologia. Coleção Explorando o Ensino, v.15. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rayza Almeida da Hora Silva, Tatiane Oliveira de Carvalho Moura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.