REFLECTIONS ON THE ROLE OF THE INTERN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION WITH CHILDREN WITH SPECIFIC EDUCATIONAL NEEDS

Authors

  • Katiene Symone Brito Pessoa Da Silva

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n1ID32721

Keywords:

Special education; non-mandatory intern; specific educational needs

Abstract

The school environment had remodel needs to include children with specific school needs, that, most of the time, were segregated. From that other demands appeared for this school space, amongst them, the subject needs to facilitate the inclusion of this childs, moment when non-mandatory intership comes into action . This way, this article seek to reflect how the performance of the psychology course students works, from a public university in the state of RN, how interns, well as the challenges on the way, early childhood education accompanying children with specific educational need. in publics teaching units of Natal/RN. The research was developed through a qualitative methodological approach, applied questionnaires with seven students in non-mandatory internship, in order to analyze how the practice of internships with children with specific educational needs, it was possible to reflect on the pretice of the non mandatory internship, the incoming difficulties, as well as about the contribution offered for those interns, that even in process of initial formation, and not having specialized training in the area of ​​special education, they collaborate with the inclusion and development of children with specific educational needs.

 

Keywords: Special education; non-mandatory intern; specific educational needs

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Katiene Symone Brito Pessoa Da Silva

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN, graduada em Pedagogia. Docente do Departamento de Fundamentos e Políticas da Educação do Centro de Educação. Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Especial, e atualmente é Secretária Adjunta da Secretaria de Inclusão e Acessibilidade – SIA/UFRN.

References

REFERÊNCIAS

BRASIL. Constituição Federal do Brasil de 1988. Disponível em: < http://www.culturabrasil.org/zip/ constituicao.pdf >. Acesso em: 08 jul. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: [s.n.], 1996. Disponível em:. Acesso em: 08 jul 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica 19/2010. Secretaria de Educação Especial. Brasília: Secretaria de Educação Especial, 2010. Disponível em: <https://lepedi-ufrrj.com.br/wp-content/uploads/2020/09/Nota-t%C3%A9cnica-n%C2%BA.-19-Profissionais-de-apoio.pdf> Acesso em 08 jul. 2022.

BRASIL, Presidência da República. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/ l11788.htm.> Acesso em: 24 mai. 2022.

BRASIL, Presidência da República. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146. htm> Acesso em: 24 mai. 2022.

LEAL.M, V, S. Concepções do Acompanhante Terapêutico acerca da sua atuação na Rede pública municipal de ensino de Teresina. Dissertação (mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal do Piauí, Teresina. 2014.

LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. Cortez Editora, 2018.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. O direito de ser, sendo diferente, na escola. Revista CEJ, v. 8, n. 26, p. 36-44, 2004.

MAZIERO, A. R. CARVALHO, D. G. de. A contribuição do supervisor de estágio na formação dos estagiários. Acta Scientiae, v.14, n.1, jan./abr. 2012.

NASCIMENTO, Simone do Socorro. Representações sociais de professores sobre formação continuada em educação especial. 2008. Tese de Doutorado. Dissertação (Mestrado). Rio de Janeiro: Universidade Estácio de Sá.

NATAL/RN. CONSELHO MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 05/2009-CME. Fixa normas relativas à educação das pessoas com necessidades educacionais especiais no Sistema Municipal de Ensino do Natal/RN. Natal, 29 de dezembro de 2009.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 94, p. 58–73, 2013. Disponível em: <https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/839.> Acesso em: 30 mai. 2022.

RICARDO, A. L. S.; DELGADO, O. O. C. O papel do estagiário na educação especial nas séries iniciais do ensino fundamental do município da Serra: descortinando as práticas. Revista Científica Espaço Acadêmico, Editora Multivix, v. 5, n. 10, p. 68-82, jul./dez. 2014.

Published

13-07-2023

How to Cite

BRITO PESSOA DA SILVA, K. S. REFLECTIONS ON THE ROLE OF THE INTERN IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION WITH CHILDREN WITH SPECIFIC EDUCATIONAL NEEDS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 189–206, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n1ID32721. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32721. Acesso em: 21 nov. 2024.