This is an outdated version published on 24-09-2023. Read the most recent version.

PRÁTICA PEDAGÓGICA DECOLONIAL E USO DAS TICS NO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL

Authors

  • Suellen Gerlane da silva UFRN
  • Tânia Cristina Meira Garcia UFRN
  • Djanni Martinho dos Santos Sobrinho
  • Túlia Fernanda Meira Garcia

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33445

Keywords:

TICS. Pedagogia Decolonial. Pandemia

Abstract

This article aims to describe a successful experience during the pandemic period by analyzing how ICTs effected the teaching-learning process of the discipline of history, together with the perspective of a Decolonial Pedagogy and using the Google Classroom tool, where they enhanced a teaching-learning process that featured the student as a participant in the process and sharing critical knowledge. With theoretical contributions such as Paulo Freire (1997) in his pedagogical Critico Social, Luiz Fernandes Oliveira and Vera Candau (2010) in his proposal and discussion regarding Decolonial, anti-racist and intercultural Pedagogy, we propose the creation of a Forum as a means of debating the Eurocentric oppressive system during the 19th century as provided for in the curricular component for the 3rd grade of High School. The use of ICTs and discussions involving school environments were contextualized by Vani Kenki (2007), Pedro Demo (2008), as well as Tânia Garcia and Djani Sobrinho (2014), who dialogue with the use of these tools as a democratic way to build significant knowledge in academic and school environments, effecting social critical thinking as well as flexibility in the evaluation process

Downloads

Download data is not yet available.

References

__________. MEC. Lei n o 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n o 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm> Acesso em: 28 de maio de 2023.

BACICH, Lilian. NETO, Adolfo Tanzi. TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BARROS, Ludmila Silva de Lima; BENTO, Victor Régio da Silva. O ensino de Geografia e as TICs: para além das práticas tradicionais. In UÁQUIRI - PPGGEO, v. 04, n. 02, p. 24-39, ano 2022.

CAMPOS, Simone Ballmann de. O impacto das Tecnologias no cotidiano escolar: Um saber necessário na educação contemporânea. In: Revista Percursos, UDESC, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 77-86, jan. / jun. 2007.

DEMO, Pedro. Habilidades do século XXI. Boletim Técnico do SENAC: a revista da educação profissional, Rio de Janeiro, v.34, n.2, p.5-15, maio/ago, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1997.

GARCIA, Tânia Cristina Meira; SANTOS SOBRINHO, Djanní Martinho.(Orgs). EaD: percursos e experiências. Natal: EDUFRN, 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GOMES, Daniela Lima Nardi; Lastória, Andrea Coelho. O ensino de Geografia e as TICs: para além das práticas tradicionais. In: Didática da Geografia: linguagens e abordagens. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2022.

KARNAL, Leandro. KARNAL, Rose. Conversas com um jovem professor. São Paulo, Ed. Contexto, 2017. 1ªed., 6ª reimpressão

KARNAL, Leandro. História na sala de aula: Conceitos, práticas e propostas São Paulo: Contexto, 2007. 5. ed.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas/ SP. Papiro, 2007.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Tradução por Bernardo Leitão...[et al.].- Campinas, SP. Editora Campinas, 2013.7 ªed.

NASCIMENTO, Adilson Nobre. Invertendo a aula de história : sequências didáticas com prospostas de ensino híbrido utilizando o Google sala de aula para turmas do ensino médio; orientador Dilton Cândido Santos Maynard. – São Cristóvão, SE, 2020.

OLIVEIRA, Carlos; MOURA, Samuel, 2015. TIC’s na Educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Belo Horizonte, MG. In: Pedagogia em Ação. Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.v.7, n.1, Belo Horizonte, 2015.

OLIVEIRA, L. F. de ., & Candau, V. M. F.. (2010). Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação Em Revista, 26(1), 15–40. https://doi.org/10.1590/S0102-46982010000100002

RIBEIRO, Cristiana Sousa de Jesus; CANDIDO, Elivaine Alves. Tecnologias da Informação e Comunicação: uma emergência para o fazer pedagógico em tempos de pandemia. In Revista AlembrA – RA Confresa-MT V. 3. N. 6. Janeiro a junho 2021.

RIO GRANDE DO NORTE, Decreto nº 29.524, de 17 de março de 2020. Disponível em:<http://diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20200318&id_doc=677489> acesso em: 13 de junho de 2023.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 19-41, Set./Dez. 2020. ISSN 2175-6600. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10157. Acesso em: 16.02.2021.

STÜRMER, Arthur Breno. As TIC's nas escolas e os desafios no ensino de Geografia na Educação Básica. In: Geosaberes, v. 2, n. 4, Fortaleza,ago.dez. 2011, p. 3-12.

Published

24-09-2023

Versions

How to Cite

GERLANE DA SILVA, S.; MEIRA GARCIA, T. C. .; DOS SANTOS SOBRINHO, D. M. .; MEIRA GARCIA, T. F. . PRÁTICA PEDAGÓGICA DECOLONIAL E USO DAS TICS NO ENSINO REMOTO EMERGENCIAL. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 213–226, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33445. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33445. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Teaching and Educational Technology