FACTORES ASSOCIADOS AO ABANDONO ESCOLAR DA RAPARIGA NO 3º CICLO DO ENSINO BÁSICO NA ESCOLA PRIMÁRIA COMPLETA 25 DE JUNHO, DISTRITO DE NHAMATANDA 2021-2022

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n2ID29900

Palabras clave:

Keywords: Learning. Dysortography. factors. Difficulty.

Resumen

Abstract

 This article aims to analyze the factors associated with dysorthography as a specific learning difficulty in students of the 3rd cycle of Basic Education at Escola Primária Completa 25 de Junho. To achieve this objective, we use the following methodologies: mixed research (qualitative and quantitative) bibliographic method, with technical resources, direct observation, interview and questionnaire. Regarding the population and study sample, we had a population of 960 students and 14 teachers, in this context the sample was randomly chosen 100 students (50 boys and 50 girls) aged between 12-14 years and 10 teachers from the Complete Primary School June 25th. The problem in question in this theme is the difficulty of writing, where phonemes are confused, number disagreement, gender, shifted punctuation, junction of words and letters and at the other time omission of some letters in the words. Regarding the main research results, we found in the 3rd cycle of Basic Education at Escola Primária Completa 25 de Junho, factors of the perceptive, intellectual, linguistic, affective-emotional, and pedagogical type. To this end, there is a need to promote training for teachers in terms of cognition and language, differentiated teaching methodologies to improve their practices.

 

Keywords: Learning. Dysortography. factors. Difficulty.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Afonso, M. L. P. (2010). Disortográfica: compreender para intervir. Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação - Especialização em Educação Especial, apresentada à Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti, Porto. Disponível em: file:///C:/Users/Jac/Downloads/TM-ESEPF-EE_lurdesafonso2010anexos.pdf

Casal, C. J. F., (2013), Disortografia: A escrita criativa na reeducação da escrita, Porto. Disponível:https://bdigital.ufp.pt/bitstream/10284/4140/1/Carlos%20Casal%20%20Disortografia%20A%20Escrita%20Criativa%20na%20Reeduca%c3%a7%c3%a3o%20da%20Escrita.pdf

Coelho, D.T. (2013). Dificuldades de aprendizagem específicas, dislexia, disgrafia, disortografia e discalculia. Porto, Areal. Disponível em: http://www.ciec uminho.org/documentos/ebooks/2307/pdfs/8%20Inf%C3%A2ncia%20e%20Inclus%C3%A3o/Dislexia.pdf

https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/dislexia-disgrafia-disortografica

Lara, E. M. T. (2005 ). Dificuldades de aprendizagem na leitura e escrita, Santa Maria, RS, Brasil

Magalhães, L. F. S. A. P. (2016), Como lidar com a dislexia? intervenção numa criança disléxica, Coimbra.

Oliveira, R. M. A Importância de Analisar as Dificuldades de Aprendizagem no Contexto Escolar – Dislexia, Disgrafia, Disortográfica, Discalculia e Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Disponível em:

Silveira, T. R. (2014), Psicopedagogia: um novo olhar frente à disortografia, Complexo de Ensino Superior de Cachoeirinha. Disponível em: http://www.historialivre.com/revistahistoriador/seis/10tatiana.pdf

Publicado

18-10-2024

Cómo citar

DOMINGOS, A. .; MAGANDE, E. E. FACTORES ASSOCIADOS AO ABANDONO ESCOLAR DA RAPARIGA NO 3º CICLO DO ENSINO BÁSICO NA ESCOLA PRIMÁRIA COMPLETA 25 DE JUNHO, DISTRITO DE NHAMATANDA 2021-2022. Saberes: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Educación, [S. l.], v. 24, n. 2, p. AI01, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n2ID29900. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/29900. Acesso em: 19 oct. 2024.