TEACHER TRAINING AND SOCIAL CRITIQUE IN THE PERSPECTIVES OF PAULO FREIRE AND BELL HOOKS
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID40503Keywords:
critical thinking; pedagogy; criticaly.Abstract
The aim of this paper is to review the literature on critical thinking and teacher and human formation, based on the critical thinking of Paulo Freire (1921-1997) and Bell Hooks (1952-2021). In other words, the perspective of radical and engaged pedagogy, in which Hooks is inspired by Freirean thought, allows us to reflect on scientific training and the content of this training. It is understood that thinking about training in the various scientific areas, be it humanity, nature, mathematics or languages is, a priori, a place that involves understanding human societies, whether in the context of History, Geography or other sciences, such as the Social Sciences (Anthropology, Sociology and Political Science), which allows us to think critically about social tensions and formations and the training of the teaching professional itself, having as a slogan the confrontation of unreal discourses about the Freirean figure.
Downloads
References
ATEHORTÚA, Juan Velásquez. A decolonial pedagogy for teaching intersectionality. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), v. 4, n. 1, p. 156-171, 2020.
BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento 2: Da Enciclopédia à Wikipédia. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2012.
CABRAL, Amilcar. Return to the Source. NYU Press, 1974.
CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.13, n. Especial, dez., 2020.
CORRÊA, Sérgio Roberto M. Paulo Freire: uma leitura de seu pensamento social e pedagógico crítico a partir do sul. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 47, p. 121-143, 2021.
ERAZO, Rosa Cecilia Bustos. Construcción de una pedagogía decolonial... una urgente acción humana. Revista Historia de la Educación Colombiana, v. 24, n. 24, p. 1-1, 2020.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 1º. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17º. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: Um reencontro com a Pedagogia do Oprimido / Paulo Freire. Notas: Ana Maria Araújo Freire Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros ensaios. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Editora Paz e Terra, 2014.
GIROUX, Henry. A escola crítica e a política cultural. Tradução: Dagmar M. L. Zibas, São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1987.
GIROUX, Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GONÇALVES, Josimere Serrão; FEITOSA, Maria Antonia Paixão. Descolonizar já: pontos em debates sobre o epistemicídio. Complexitas–Revista de Filosofia Temática, v. 4, n. 2, p. 40-47, 2020.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do cárcere, volume 1; edição e tradução, Carlos Nelson Coutinho; coedição, Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
HOOKS, Bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução Bhuvi Libanio. São Paulo: Elefante, 2020.
HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. Tradução Kenia Cardoso. São Paulo: Elefante, 2021.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2019.
MARIZ, Silviana Fernandes. Paulo Freire, bell hooks e a construção de uma Pedagogia feminista crítica. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 9, n. 3, 2021.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário: pedagogia do dissenso para o novo milênio. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
MIGNOLO, Walter. El desprendimiento: pensamiento crítico y giro descolonial. In: Interculturalidad. Descolonización del estado y del conocimiento / Catherine Walsh: Garcia Linera: Walter Mignolo – 1° ed. Buenos Aires: Del Signo, p. 9-20, 2006.
MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires, Argentina, Colección razón política, Ediciones del signo, Center for Global Studies and the Humanities, Duke University. 2010.
PONTES-SARAIVA, Ana Carolina Amaral; DO NASCIMENTO, Ângela Maria Borges. Interseccionando Freire: bell hooks, linguagem inclusiva e diálogo. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais, v. 8, n. 1, p. 115-132, 2022.
SAID, Edward W. The text, the world, the critic. The Bulletin of the Midwest Modern Language Association, v. 8, n. 2, p. 1-23, 1975.
SANÉ, Samba. Paulo Freire e o combate ao analfabetismo na Guiné-Bissau: a campanha nacional de alfabetização e educação de adultos. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 47, p. 259-283, 2021.
SOARES, Maria Helena Silva; COSTA, Roberta Liana Damasceno. Sobre a educação como prática de liberdade: Lições e diálogos entre Paulo Freire e Bell Hooks. Kalagatos: Revista de Filosofia, v. 16, n. 2, p. 129-145, 2019.
SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. In: El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, p. 47-62, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kelvin Prado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)