The materiality of school camps and popular culture in ‘Campanha de pé no chão também se aprende a ler’

Authors

  • Fernanda Mayara Sales Aquino Universidade do Estado do Rio de Janeiro http://orcid.org/0000-0002-5362-6694
  • Rosa Aparecida Pinheiro Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2018v1n0ID16405

Keywords:

Campanha de Pé no Chão Também de Aprende a Ler, School camps, Material culture, Popular culture

Abstract

As we reflect on the ' Campanha de Pé no Chão Também de Aprende a Ler', as a landmark in the experiences of literacy and schooling of children and adults, we identified the need to understand the relationship between school camps and popular culture from the notion of school material culture. The sources used are the Popular Culture and Standing on the Floor Report (1963) and narratives from teachers who worked on the 'Campanha de Pé no Chão Também de Aprende a Ler'. The structure of the school camps, with a circular shed where the festivities took place with groups of local culture, reveals the centrality given to popular culture in the camps and the type of relationship sought to establish between the camp and the community, a relationship of integration between both spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, L., M., Jr. (2005). Apontamentos para uma metodologia em cultura material escolar. Pro-Posições, v. 16, n. I (46), p. 145-164.

Aquino, F., M., S. (2015). O cotidiano da formação de professores/as da ‘Campanha de Pé no Chão Também se Aprende a Ler’. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brasil.

Certeau, M. (2012). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. (19a ed.). Petrópolis: Vozes.

Germano, J., W. (2010). Lendo e aprendendo: a campanha de pé no chão. (3a ed.) Natal: Palumbo, 2010.

Giroux, H., A.; & Simon, R. (2000). Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento curricular. In: Moreira, A. F.; & Silva, T., T. Currículo, cultura e sociedade. (4a ed.) São Paulo: Cortez.

Góes, M. (2010). De Pé no Chão Também se Aprende a Ler: (1961-1964) uma escola democrática. (3a ed.). Natal: Palumbo.

Hernández, D., J., M. (2002). Etnografia e história material de la escuela. In: Escolano B., A. La memoria y el deseo: cultura de la escuela y educación deseada. Valencia: Tirant lo Blanch.

José, R. José Ribamar: depoimento [set. 2011]. Entrevistadora: Fernanda Aquino e Marisa Sampaio. Natal: NUHNEJA-RN, 2011. 110 min. WAV. Entrevista concedida ao Núcleo de História e Memória da Educação de Jovens e Adultos – RN.

Maldi, L. Maldi Linhares: depoimento [ago. 2011]. Entrevistador: Yuri Bortoni. Natal: NUHNEJA-RN, 2011. 45 min. WAV. Entrevista concedida ao Núcleo de História e Memória da Educação de Jovens e Adultos – RN

Margarida, C. Margarida Cortez: depoimento [maio. 2012]. Entrevistadora: Marisa Sampaio. Natal: NUHNEJA-RN, 2012. 91 min. WAV. Entrevista concedida ao Núcleo de História e Memória da Educação de Jovens e Adultos – RN.

Marlene, A. Marlene Araújo: depoimento [ago. 2011]. Entrevistadores: Fernanda Mayara. Natal: Residência da entrevistada, 2011. 80 min. WAV.

Melo, J., F., N. O que é popular? Recuperado em 28 de setembro, 2017, http://www.prac.ufpb.br/copac/extelar/producao_academica/artigos/pa_a_2002_o_que_e_popular.pdf

Natal (1963). Secretaria de Educação, Cultura e Saúde. Relatório cultura popular e pé no chão. In: Fávero, O.; & Motta, E. Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos. (2015). Petrópolis, RJ: De Petrus et Alli; Rio de Janeiro, RJ: FAPERJ.

Pinheiro, R., A. (2011). Saberes na proposição curricular: formação de educadores de jovens e adultos. Natal, RN: EDUFRN.

Ferreira, S. Salonilde Ferreira: depoimento [set. 2011]. Entrevistadores: Francisco Alves, Marisa Sampaio, Rosa Aparecida. Natal: NUHMEJA-RN, 2011. 48 min. WAV. Entrevista concedida ao Núcleo de História e Memória da Educação de Jovens e Adultos – RN.

Published

30-12-2018

How to Cite

Aquino, F. M. S., & Pinheiro, R. A. (2018). The materiality of school camps and popular culture in ‘Campanha de pé no chão também se aprende a ler’. History of Education in Latin America - HistELA, 1, e16405. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2018v1n0ID16405

Issue

Section

Artigos