Analysis of prints in Brazil empire

the circulation the universal teaching of the Jacotot in pedagogy and homeopathy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2019v2n0ID17289

Keywords:

Jacotot, Sciencia, Methods, Empire, Reading

Abstract

This work aims to understand the Universal Education presented in the Philosophy Panecastica of the French Joseph Jacotot (1770-1840) from the analysis of different Brazilian printed in the 19th century. The analysis will be based on authors such as Boto (2012, 2016, 2017), Boto & Albuquerque (2016, 2017), Rancière (2015) and Raisky (2012). In the work with the sources, will be used documents of the public instruction (1855-1857), reports of the Public Instruction (1850-1860), periodical Sciencia, among others. Conflicts, tensions, agreements, discriminations, satisfactions, disputes and rejections were engendered in the history of these intellectuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batista, A. A. G., Galvão & Oliveira, A. M. (2009). Livros escolares de leitura no Brasil: Elementos para uma história. Campinas: Mercado de Letras.

Boto, C. (2012). A escola primária como rito de passagem: Ler, escrever, contar e se comportar. Imprensa da Universidade de Coimbra.

Boto, C., & Albuquerque, S. L. (2018). Entre idas e vindas: vicissitudes do método Castilho no Brasil do século XIX. História da Educação, 22(56), 16-37.

Castelo Branco, F. (1977). Castilho tenta difundir o seu método de leitura no Brasil. Revista da Faculdade de Educação USP. 3(1), 32-45.

Galhardo, J. E. R. (1928). História da homeopatia no Brasil. In Livro do I Congresso Brasileiro de Homeopatia. Rio de Janeiro: Associação Paulista de Homeopa.

Murasse, C. M. (2008). O Auxiliador da Indústria Nacional e Educação. Congresso Brasileiro da História da Educação, Aracaju, 5.

Perella, C. S. S. A. (2011). Joseph Jacotot: Contribuição para a reflexão acerca do conselho de escola (Comunicação Oral Associação Nacional de Política e Administração da Educação).

Raisky, C. (2012). Joseph Jacotot: Le pédagogue paradoxal. Dijon: Editions Raison et Passions.

Rancière, J. (2015). O mestre ignorante: Cinco lições sobre a emancipação intelectual (3ª ed., Lílian do Vale, Trad.). Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Sciencia (1847a, setembro), 1(3). Recuperado de http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=730076&pesq

Sciencia (1847b, novembro), 1(5). Recuperado de http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=730076&pesq

Sciencia (1848a, maio), 2(16). Recuperado de http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=730076&pesq

Sciencia (1848b, junho), 2(21). Recuperado de http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=730076&pesq

Sciencia. Recuperado de http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=730076&pesq

Vojniak, F. O império das primeiras letras: Uma história da institucionalização da cartilha de alfabetização no século XIX. Curitiba: Editora Prismas, 2014.

Zicman, R. B. (1985). História através da imprensa: Algumas considerações metodológicas. In História e historiografia: Contribuições e Debates. São Paulo: EDUC.

Published

11-04-2019

How to Cite

Albuquerque, S. L. (2019). Analysis of prints in Brazil empire: the circulation the universal teaching of the Jacotot in pedagogy and homeopathy. History of Education in Latin America - HistELA, 2. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2019v2n0ID17289

Issue

Section

Artigos