Decolonizing the History of Education: theoretical contributions of subaltern studies and decolonial thinking

Authors

  • Vitor Sousa Cunha Nery Universidade do Estado do Amapá / UEAP
  • Cristiane do Socorro dos Santos Nery Universidade Federal do Amapá / UNIFAP - Campus Oiapoque.
  • Alder de Sousa Dias Universidade Federal do Amapá / UNIFAP - Campus Mazagão

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID21799

Keywords:

Subaltern Studies, Decoloniality, History of Education

Abstract

In this article, possible contributions from subaltern and decolonial studies to research in the History of Education are analyzed. This is a bibliographic research, based on authors like Guha (2011), Chakrabarty (2000), Spivak (2010), Beverley (2004), Mallon (1995), Dussel (2008; 2016), Quijano (2005), Mignolo (2002, 2003, 2004, 2007), Walsh (2012), Grosfoguel (2016), Streck (2007), Mota Neto (2015), among others. It is concluded that the relationship between subordinate studies, decoloniality and the History of Education has a critical potential to (re) interpret historical and educational data, giving visibility to subordinate groups.

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Author Biographies

Vitor Sousa Cunha Nery, Universidade do Estado do Amapá / UEAP

Doutorando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestre em Educação na modalidade sanduíche (UEPA/PUC-Rio). Professor de História da Educação da Universidade do Estado do Amapá (UEAP), Líder do Grupo de Estudos, Pesquisas e Práticas em Educação na Amazônia Amapaense (GEPEA) e Integrante da Rede de Pesquisas sobre Pedagogias Decoloniais na Amazônia (RPPDA). Sócio da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED).

Cristiane do Socorro dos Santos Nery, Universidade Federal do Amapá / UNIFAP - Campus Oiapoque.

Docente do Curso de Licenciatura Intercultural Indígena da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutoranda em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Amapá (UFPA). Mestre em Educação e Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Líder do Grupo de Estudos, Pesquisas e Práticas Interculturais em Ciências da Natureza e Matemática (GECIM/UNIFAP). Membro da Rede de Pesquisa sobre Pedagogias Decoloniais na Amazônia (RPPDA). Membro do Grupo de Pesquisa sobre Práticas Socioculturais e Educação Matemática (GPSEM/UFPA).

Alder de Sousa Dias, Universidade Federal do Amapá / UNIFAP - Campus Mazagão

Doutorando em Educação (UFPA), Mestre em Educação (UEPA), Especialista em Filosofia da Educação pelo (UFPA) e Graduado em Pedagogia pela UEPA. Professor Assistente do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da Unifap – Campus Mazagão. Pesquisador dos grupos de pesquisa “Amazônia Sustentável” (Unifap/CNPq) e “Gepea” (UEAP/CNPq) e integrante da “Rede de Pedagogias Decoloniais na Amazônia” (RPPDA).

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Published

27-07-2020

How to Cite

Nery, V. S. C., Nery, C. do S. dos S. ., & Dias, A. de S. (2020). Decolonizing the History of Education: theoretical contributions of subaltern studies and decolonial thinking. History of Education in Latin America - HistELA, 3, e21799. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID21799

Issue

Section

Artigos