Clemilde Pereira and the feminist pioneerism at the Academia Paraibana of Letters

Authors

  • Raquel do Nascimento Sabino Universidade Federal da Paraíba
  • Charliton José dos Santos Machado Universidade Federal da Paraíba
  • Vanusa Nascimento Sabino Neves Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID25628

Keywords:

History of Education, Clemilde Torres Pereira da Silva, Paraibana Academy of Letters, Feminism

Abstract

The article derives from the dissertation that investigated the educator, academic, archivist and writer from Paraíba, Clemilde Torres Pereira da Silva.The scope is historical of the beginnings of female participation in Paraibana Academy of Lettersfrom the contribution of educator Clemilde Pereira.The methodology was guided by thematic oral history intertwined with the analysis of documentary sources. The New Cultural History and discourse analysis according to Orlandi (2001) supported the discussion. It was found that the investigated starred her story in favor of education and pioneering women in the Paraibana Academy of Letters. The study complements the knowledge about the insertion of women in predominantly male cultural and academic spaces in Paraíba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel do Nascimento Sabino, Universidade Federal da Paraíba

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal da Paraíba  Professora da Educação Básica do Município de João Pessoa, PB.

Charliton José dos Santos Machado, Universidade Federal da Paraíba

Pós-doutor em Educação e em História e Filosofia da Educação. Doutor em Educação. Mestre em Sociologia. Professor titular da Universidade Federal da Paraíba. Pesquisador produtividade CNPq.

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Universidade Federal da Paraíba

Universidade Federal da Paraíba. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6163-1699

References

Academia Paraibana de Letras (2021a). Nº 29 (1º sucessor) Afonso Pereira da Silva. Recuperado de: http://novo.aplpb.com.br/academia/academicos/cadeiras-21-a-30/218-n-29-sucesso-afonso.

Academia Paraibana de Letras (2021b). Nº 7 (fundador) Coriolano de Medeiros. Recuperado de: http://novo.aplpb.com.br/academia/academicos/cadeiras-01-a-10/149-coriolano-de-medeiros.

Academia Paraibana de Letras (2021c). Nº 20 (1º sucessor) Elizabeth Marinheiro. Recuperado de: http://novo.aplpb.com.br/academia/academicos/cadeiras-11-a-20/189-n-20-1-sucessor-elizabeth-marinheiro.

Alberti, V. (2011). Histórias dentro da História. In: PINSKY, C. B. (org.). Fontes Históricas. (pp. 155-202)). São Paulo: Contexto.

Burke, P. (Org.) (2011). A escrita da história: novas perspectivas (2a. ed.). São Paulo: UNESP.

Cavalcanti, J. (2020, 1 de Agosto). Clemilde Pereira é sepultada em João Pessoa. A União. Recuperado de https://auniao.pb.gov.br/servicos/arquivo-digital/jornal-a-uniao/2020/agosto/jornal-em-pdf-01-08-20.pdf.

Dosse, F. (2009). O desafio biográfico: escrever uma vida. São Paulo: USP.

Silva, C. T. P. da (2015, 1 de dezembro). [Entrevista concedida à Raquel do Nascimento Sabino]. Sabino, R. do N. (2016). Reminiscência da professora Clemilde Torres Pereira da Silva: sua contribuição às instituições-memória da Paraíba (1942-2013. (Dissertação de Mestrado). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Silva, C. T. P. da (2014, 24 de julho). [Entrevista concedida à Raquel do Nascimento Sabino]. Sabino, R. do N. (2016). Reminiscência da professora Clemilde Torres Pereira da Silva: sua contribuição às instituições-memória da Paraíba (1942-2013. (Dissertação de Mestrado). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Silva, C. T. P. da (2014, 24 de dezembro). [Entrevista concedida à Raquel do Nascimento Sabino]. Sabino, R. do N. (2016). Reminiscência da professora Clemilde Torres Pereira da Silva: sua contribuição às instituições-memória da Paraíba (1942-2013. (Dissertação de Mestrado). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Fanini, M. A. (2010). As mulheres e a Academia Brasileira de Letras. História (São Paulo), 29(1), 345-367. doi: https://doi.org/10.1590/S0101-90742010000100020.

Fialho, L. M. F., Carvalho, S. O. C. & Nascimento, L. B. S. (2021). Memórias de Maria Helena da Silva: licenciatura em Pedagogia em tempos de ditadura (1966-1970). Cadernos de Pesquisa, 28(1), 335-314. doi: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v28n1p320-341.

Fialho, L. M. F. & Sousa, F. G. A. de (2021). Irmã Elisabeth Silveira e a educação feminina no Colégio da Imaculada Conceição, Fortaleza-CE. Revista Diálogo Educacional, 21 (68), 91-316. doi: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.21.068.AO01.

Fialho, L. M. F., Santos, H. F. dos & Freire, V. C. C. (2020). Biografia da Professora Raquel Dias Araújo: um olhar sobre a docência universitária e a militância política. History of Education in Latin America - HistELA, 3, e20562. doi: https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID20562.

Fialho, L. M. F., Braga Júnior, V. R. de S., Monte, R. S., & Brandenburg, C. (2020). O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias E Oralidades - Rev. Pemo, 2(1), 1–13. doi: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3505.

Fialho, L. M. F., Sousa, F. G. A. de & Nascimento, L. B. S. (2020). Biografia da educadora Josete Sales: reflexos da formação de professoras no Ceará. Roteiro, 45, 1–22. doi: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23790.

Fialho, L. M. F. & Díaz, J. M. H. (2020). Maria Zelma de Araújo Madeira: memórias de formação e resistências da docente universitária negra. Revista Diálogo Educacional, 20 (65), 775-796. doi: http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.20.065.DS12.

Fialho, L. M. F., Sousa, N. M. C. & Díaz, J. M. H. (2020). Rosa Maria Barros Ribeiro: memórias da trajetória formativa para docência. Revista Cocar, 8, 371-387. Recuperado de: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3083.

Fialho, L. M. F., Santos, F. M. B. dos & Sales, J. A. M. de (2019). Pesquisas Biográficas na História da Educação. Cadernos de Pesquisa, 26 (3), 1-29. doi: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v26n3p11-29.

Fialho, L. M. F., Lima, A. M. S. & Queiroz, Z. F. (2019). Biografia de Aída Balaio: prestígio social de uma educadora negra. Educação Unisinos, 23 (1), 48-67. doi: https://doi.org/10.4013/edu.2019.231.16778.

Fialho, L. M. F. & Sa, E. C. V. de (2018). Educadora Henriqueta Galeno: a biografia de uma literata e feminista (1887- 1964). História da Educação, 22 (55), 169-188. doi: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/75182.

Fialho, L. M. F. & Queiroz, Z. F. (2018). Maria Neli Sobreira: história e memória da educação em Juazeiro do Norte. Educar em Revista, 34 (70), 67-84. doi: https://doi.org/10.1590/0104-4060.58763.

Fialho, L. M. F. & Freire, V. C. C. (2018). Educação formativa de uma líder política cearense: Maria Luiza Fontenele (1950-1965). Cadernos de História da Educação, v. 17 (2), 343-364. Recuperado de: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/43290.

Fialho, L. M. F & Carvalho, S. O. C. (2017). História e memória do percurso educativo de Célia Goiana. Série-Estudos, Campo Grande, MS, 22 (45), 137-157. doi: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v22i45.992.

Fragoso, I. da S. (2008). Instituições-Memória: modelos institucionais de proteção ao patrimônio cultural e preservação da memória na cidade de João Pessoa, PB. Dissertação (Dissertaçao de mestrado). Centro de Ciências Sociais e Aplicadas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Le Goff, J. (2013). História e Memória) (7a. ed). Campinas: Editora da UNICAMP.

Lopes, T. M. R., Sousa, F. G. A. & Fialho, L. M. F. (2020). Maria Zuíla e Silva Morais: Pioneirismo e protagonismo na fundação da Apae de Juazeiro. Revista Entreideias: Educação, Cultura e Sociedade,9 (3), 89-108. Recuperado de: https://periodicos.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/35197.

Meihy, J. C. S. B., & Holanda, F. (2010). História oral: como fazer, como pensar (2a. ed.). São Paulo: Contexto.

Mendes, M. C. F., Costa, M. A. A., Brandenburg, C. & Fialho, L. M. F. (2020). Iolanda dos Santos Mendonça: a participação das mulheres em movimentos indígenas (1970-2000). Cambios y Permanencias, 11 (1), 828-853. Recuperado de: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11094.

Mendes, M. C. F., Fialho, L. M. F. & Machado, C. J. S. (2019). Argentina Pereira Gomes: disseminação de -inovações- didáticas na educação primária na década de 1930. Revista Diálogo Educacional, 19 (61), 527-550, 2019. Recuperado de: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/24959/2351.

Orlandi, E. P. (2001). Análise de Discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes.

Rousso, H. (2006). A memória não é mais o que era. In: Ferreira, M. de M. & Amado, J. (Org.). Uso e abusos da história oral (8a. ed.). (pp. 93-101). Rio de Janeiro: Editora FGV.

Saffioti, H. I. B. (1976). A Mulher na Sociedade de Classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes.

Sabino, R. do N. (2016). Reminiscência da professora Clemilde Torres Pereira da Silva: sua contribuição às instituições-memória da Paraíba (1942-2013. (Dissertação de Mestrado). Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Souza, S. T. de. (2019). Historiografia Educacional no Brasil. History of Education in Latin America - HistELA, 2, e17794. doi: https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/17794.

Thompson, P. (1992). A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Vidal, D., & Silva, J. C. S. (2020). Interpretes do passado e do presente: a arte de historiadores da educação e arquivistas. History of Education in Latin America - HistELA, 3, e20951. doi: https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID20951.

Published

14-12-2021

How to Cite

Sabino, R. do N. ., Machado, C. J. dos S. ., & Neves, V. N. S. (2021). Clemilde Pereira and the feminist pioneerism at the Academia Paraibana of Letters. History of Education in Latin America - HistELA, 4, e25628. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID25628

Issue

Section

Artigos