Educadora e Ativista:
Educator and Activist: The Multifaceted Role of Maria Antonieta Serra Freire in School Education in Pará between 1933 and 1961
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2024v7n1ID38026Keywords:
Intellectual Women, History of Education, New SchoolAbstract
This article investigates the contribution of Professor Maria Antonieta Serra Freire to school education in Pará between 1933 and 1961. The central research problem is to understand how her work influenced educational development during the New School period. This is a historical study, utilizing archival sources, libraries, periodicals, digital documents, among others, to compile data and interpret its relevance in light of Gramsci's category of Organic Intellectuals. The study highlights the role of women as active agents in the educational field, addressing not only Maria Antonieta as an educator but also as a poet, playwright, and social activist. The research aims to fill historical and academic gaps, emphasizing the importance of female intellectuals in the production of knowledge and the transformation of educational systems, proposing a critical review and a more just recognition of their contributions.
Downloads
References
ARQUIVO NACIONAL. Sistema de Informações do Arquivo Nacional (SIAN). Documento: Relatórios de atividades do governo federal. Disponível em: https://sian.an.gov.br. Acesso em: 01 de agosto de 2023.
COELHO, Maricilde Oliveira. A escola primária no Estado do Pará (1920 - 1940). 2008. 213p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-30012009-165255/pt-br.php. Acesso em: 16 de maio de 2023.
COELHO, Wilma de Nazaré Baia. A cor ausente: um estudo sobre a presença do negro na formação de professores - Pará, 1970 1989. 2005. 253p. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14118. Acesso em: 05 de fevereiro de 2024.
DAMASCENO, Alberto. A segunda República e a educação no Pará: um primeiro olhar sobre o projeto dominante. Belém: Editora Açaí, 2012.
GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. 4a Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
MARTINS, Mariana Link; FONSECA, Claudia Lorena. Mulheres Intelectuais em Revistas Culturais: A propósito de Almanaque - Cadernos de Literatura e Ensaio. Caderno de Letras, n. 39, p. 139-154, 14 maio 2021.
RIBEIRO, Elisabete Aparecida. Democracia, Pragmatismo e Escola Nova no Brasil. Revista de Iniciação Científica da FFC, v. 4, n. 2, 2004. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/ric/article/view/91. Acesso em: 05 de fevereiro de 2024.
SILVA, Livia Sousa da; SABINO, Elianne Barreto. História, mulher e educação na Amazônia paraense na primeira metade do século XX. Revista Cocar, v.15, n.33, p.1-20, 2021. Disponível em: Vista do História, mulher e educação na Amazônia paraense na primeira metade do século XX (uepa.br). Acesso em: 05 de fevereiro de 2024.
SIQUEIRA, Carolina Bastos de; BUSSINGUER, Elda Coelho de Azevedo. As ondas do feminismo e seu impacto no mercado de trabalho da mulher. Revista Thesis Juris, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 145–166, 2020. DOI: 10.5585/rtj.v9i1.14977. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/thesisjuris/article/view/14977. Acesso em: 05 de fevereiro de 2024.
SOUZA, Altamir Ferreira de. Apontamentos para a História do Instituto de Educação do Pará. Belém: Imprensa Oficial do Estado, 1972.
PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Contexto, 2007.
Fontes Documentais
O ESTADO DO PARÁ, homenagem a professora Maria Antonieta Serra Freire pela aprovação no Concurso de Pedagogia na Escola Normal, na cadeira de Psicologia Pedagógica, Didática e História da Pedagogia, 04 de junho de 1944.
DIÁRIO OFICIAL DO PARÁ, A posse das directoras dos grupos José Veríssimo e Vilhena Alves, 13 de janeiro de 1935.
Escola: Revista do Professorado do Pará. O Círculo de Pais e Professores do Grupo Escolar José Veríssimo V. l1, n. 3, agosto de 1934.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adriane Barbosa de Almeida, Livia Sousa da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Português (Brasil)
English
Español (España)
Français (Canada)