EXPERIENCE REPORT OF THE SPECIAL EDUCATION COURSE IN THE CONTEXT OF THE INCLUSIVE SCHOOL: THE SAEE IN FOCUS
O SAEE EM FOCO
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n01ID33080Keywords:
Selecionado:formação continuada, educação inclusiva, atendimento educacional especializadoAbstract
ABSTRACT
The present work is a brief report based on our experience throughout the course of “Special Education in the context of the inclusive school: SAEE in focus”, which had as its main objective the training of teachers in Rio Grande do Norte. promoted by the Federal University of Rio Grande do Norte - UFRN. The choice of the experience report was due to the need to reflect on how valid and important teacher training is in the student's learning process through Specialized Educational Assistance (AEE). The research that was carried out is inserted as a qualitative bibliographical one, as it is a directed research, throughout its development, it does not seek to enumerate and does not use statistical instruments for data analysis. The theoretical basis was guided by the concepts of inclusive education whose authors who enriched the work were: Freire (1996), Sassaki (1997), Nunes (2003), Ropoli (2010), Pimenta and Lima (2010), and legislative reference. Faced with this situation, we understand that this article is considered an important pedagogical resource, since it will provide methods and knowledge for Education professionals in the importance of continuing education, making it possible to deal with students with disabilities in the education network.
Downloads
References
BRASIL Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF, jan. 2008.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
DE LIMA ARAUJO, Ronaldo Marcos. Pesquisa em educação no Pará. Editora Universitária UFPA, 2003.
LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. Cortez Editora, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
ROPOLI, Edilene Aparecida et al. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar. A escola comum inclusiva. 2010.
SASSAKI, K. R. Inclusão: Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho cientifico. 23ª ed. Ver e atual. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ruan Max Bai da Rocha, Roxana Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)