FORMAÇÃO, POESIA E ROMANTISMO NO HEINRICH VON OFTERDINGEN DE NOVALIS

ALGUMAS CONSIDERAÇÕES BENJAMINIANAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID34737

Keywords:

Romantismo; Romance de Formação; Novalis; Walter Benjamin.

Abstract

This article analyzes the work "Heinrich von Ofterdingen" by Baron Hardenberg ‒ Novalis. In some way, the general idea is to show that the literary, philosophical, and poetic genres do not have clearly defined boundaries when it comes to the question of human development. This aligns with the Romantic school's belief, seen by Benjamin as an endless source of references throughout his philosophical journey. As a young poet in the Middle Ages, Heinrich is a character immersed in the magical realm of dreams, introspection, and reverie. The "blue flower" symbolizes youth, connected to the life of the young poet who gives the work its name. It represents an irreparable idyll, an eternal longing for lost unity and totality in the modern world. The hero character is constantly in an unrelenting search, reflecting his formative process. His inner development, character, artistic abilities, and feelings undergo a complex transformation, maturing throughout the narrative, akin to a bildungsroman.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscilla Stuart da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

Possui Graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010), Mestrado em Educação - linha de pesquisa Filosofia da Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2013) e Doutorado em Educação - linha de pesquisa Filosofia da Educação, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Atualmente é Professora substituta do Departamento de Metodologia de Ensino - MEN, na UFSC.

References

BARBOSA, Maria Aparecida. Apresentação. In: NOVALIS. A flor azul. Trad. Maria Aparecida Barbosa. São Paulo: Rafael Copetti Editor, 2017, p. 1-11.

BRANDÃO, Junito de Souza. Eros. In: Dicionário Mítico-Etimológico. Vol. I. São Paulo: Vozes, 1991, p. 356-358.

BRANDÃO, Junito de Souza. Moira. In: Dicionário Mítico-Etimológico. Vol. II. São Paulo: Vozes, 2000, p. 140-142.

BENJAMIN, Walter. A vida dos estudantes. In: Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Trad. Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Ed. 34/Duas Cidades, 2009a, p. 31-47.

BENJAMIN, Walter. Diálogo sobre a religiosidade do nosso tempo. In: O capitalismo como religião. Trad. Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013a, p. 27-51.

BENJAMIN, Walter. Experiência. In: Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Trad. Marcus Vinicius Mazzari. São Paulo: Ed. 34/Duas Cidades, 2009b, p. 21-25.

BENJAMIN, Walter. La reforma escolar, un movimiento cultural. In: Obras libro II. Vol.1. Trad. Jorge Navarro Pérez. Madrid: Abada Editores, 2010f, p. 13-16.

BENJAMIN, Walter. O posicionamento religioso da nova juventude. In: Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. Trad. Marcus Vinicius. São Paulo: Ed. 34/Duas Cidades, 2009d, p. 27-30.

BENJAMIN, Walter. Romantismo: um discurso não proferido para a juventude escolar. In: O capitalismo como religião. Trad. Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2013b, p. 53-57.

NOVALIS. Heinrich von Ofterdingen. In: Gedichte Romane. Zürich: Manesse Verlag, 1968, p. 155-333.

NOVALIS. Heinrich von Ofterdingen. Enrique de Ofterdingen. Trad. Eustáquio Barjau. Madrid: Ediciones Cátedra, 1998, p. 83-281.

TERZAGA

VOLOBUEF, Karin. Frestas e arestas. A prosa de ficção do romantismo na Alemanha e no Brasil. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

Published

16-02-2024

How to Cite

STUART DA SILVA, P. FORMAÇÃO, POESIA E ROMANTISMO NO HEINRICH VON OFTERDINGEN DE NOVALIS: ALGUMAS CONSIDERAÇÕES BENJAMINIANAS. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 24, n. 1, p. AR04, 2024. DOI: 10.21680/1984-3879.2024v24n1ID34737. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/34737. Acesso em: 5 jul. 2024.