History and Historiography Magazine (2017-2020) - UFPR

Authors

  • Hilma Aparecida Brandão Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED
  • Daniela Gomes de Almeida Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED
  • Hélida Cristina Brandão Nunes Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED
  • Sauloeber Tarsio de Souza Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID23668

Keywords:

RHHE, Specialized Journals, Historiography of Education, UFPR

Abstract

The article aims to understand the creation/structuring process of the Journal of History and Historiography of Education (RHHE), its main themes and space-time cuttings conveyed in its articles, editors’ profiles and others’ quantitative and qualitative data, through bibliographic review, documental and bibliometrics analysis. The work was theoretically supported by authors, such as Mueller (2000), Barros (2004), Bittar (2019), among others. RHHE emerged in 2017 at UFPR and has become another space for reflection around the History of Education, nationally and internationally. The magazine was inserted in a context among five other specialized journals in this scientific field and among them, it’s the one that seeks consolidation and isn’t qualified in the Qualis/Capes, causing a lack of regularity in the flow of published articles in the year of 2020, which also suggests, face problems arising from the pandemic context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hilma Aparecida Brandão, Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4898-0285

Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED, Uberlândia, Brasil

Daniela Gomes de Almeida , Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5169-5605

Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED, Uberlândia, Brasil

Hélida Cristina Brandão Nunes, Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9715-6823

Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED, Uberlândia, Brasil

Sauloeber Tarsio de Souza , Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9797-341X

Universidade Federal de Uberlândia, PPGED/FACED, Uberlândia, Brasil

References

ANPUH; GT História da Educação. (2020). Revista Brasileira de História e Historiografia da Educação. Biblioteca digital de periódicos, UFPR: Paraná/PR, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rhhe. Acesso em: 10 set. 2020.

Barros, J. D. (2004). Os Campos da História: uma introdução às especialidades da História. Revista HISTEDBR Online, Campinas, n.16, p. 17-35, dez. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/revis/revis16/art3_16.pdf Acesso em: 20 nov. 2020.

Bittar, M. (2019). Vinte Anos da Sociedade Brasileira de História da Educação: Com Os Olhos No Futuro. Revista Brasileira de História da Educação, v. 19. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e071 Acesso em: 14 nov. 2020.

Bourdieu, P. (1987). A economia das trocas simbólicas. 2. ed. São Paulo: Perspectiva.

Bourdieu, P. (1983). O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, pp. 122-155.

Chueke, G. V.; Amatucci, M. (2015). O que é bibliometria? Uma introdução ao Fórum. Internext. São Paulo, v. 10, n. 2, p. 1-5, mai./ago.

Galvão, A.M. de O.; Moraes, D.Z.; Gondra, J.G.; Biccas, M. de S. Difusão, apropriação e produção do saber histórico - A Revista Brasileira de História da Educação (2001-2007). Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 16 jan./abr. 2008.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas.

Le Goff, J. História. In: Le Goff, J. (2003). História e Memória. Campinas, SP: UNICAMP, p. 1-171.

Machado Jr, C. (2020). Questionário respondido aos autores em outubro/2020.

Mueller, S. P. M. (2000). O Periódico científico. In: CAMPELLO, B. S.; CENDÓN, B. V.; KREMER, J. M. (Organizadoras). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Ed. UFMG. Disponível em: https://biblio-2008.webnode.com.br/_files/200000040-76a3b771d5/fontes_de_informacao_para_pesquisadores_e_profissionais_parte_001.pdf#page=69

Souza, S.T. (2017). A categoria etnia na pesquisa histórico-educacional brasileira: estado da arte a partir de revistas especializadas. Cadernos de História da Educação, v. 16, n. 2, maio-ago., p. 554-574.

Souza, S.T. (2018). A Historiografia da Educação Brasileira a partir da leitura de Periódicos Científicos Especializados: RBHE e HISTEDBR On line (2000-2010). Revista de História e Historiografia da Educação, v. 2, p. 179-210.

Vidal, D. G.; Faria Filho, L. M. de. (2003). História da Educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970), RBH, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 37-70. Link: https://www.scielo.br/pdf//rbh/v23n45/16520.pdf

Published

03-01-2021

How to Cite

Brandão, H. A., Almeida , D. G. de ., Nunes, H. C. B., & Souza , S. T. de . (2021). History and Historiography Magazine (2017-2020) - UFPR. History of Education in Latin America - HistELA, 4, e23668. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2021v4n0ID23668

Issue

Section

Artigos