THE SUBVERSION OF SOCIAL EXPECTATIONS OF THE FEMININE: A DIALOGIC-DISCURSIVE READING OF THE CHARACTER THEREZA, IN “COISA MAIS LINDA”
A DIALOGIC-DISCURSIVE READING OF THE CHARACTER THEREZA, IN “COISA MAIS LINDA”
DOI:
https://doi.org/10.21680/1984-3879.2025v25n2ID42226Keywords:
Dialogic Discourse Analysis, the series , Thereza, woman, resistanceAbstract
This article proposes a discursive reading of the character Thereza, from the series “Coisa Mais Linda” (Netflix, 2019), based on the assumptions of Dialogic Discourse Analysis. It begins with the understanding of language as a space of confrontation between social voices, in which meanings are constituted by the interaction and juxtaposition of ideological positions. The investigation seeks to observe how Thereza's discourse reveals discursive clashes, configuring movements of resistance and identity affirmation in a markedly oppressive context concerning the female subject. To this end, we align ourselves with the Dialogic Theory of Language (Voloshinov, 2017; Bakhtin, 2016; Medvedev, 2012). Furthermore, we base our reflection on contributions that problematize the historical and discursive construction of female identities (Butler, 2022; Beauvoir, 1980). From a methodological point of view, the study is qualitative (Paiva, 2019), descriptive (Prodanov and Freitas, 2013), and uses an interpretative approach (Bortoni-Ricardo, 2008). It relies on the analysis of scenes from the first season of the series, observing statements that reveal tensions between authoritarian discourses and active responsive responses. The results indicate that, from a dialogical perspective, the character's speech is not reduced to the representation of a social condition, but acts as an enunciative practice of struggle and intervention in reality, establishing new meanings and reconfiguring the position of women.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética. Tradução de Autora Bernardini e outros. São Paulo: Ed. da UNESP, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução, posfácio e notas de Paulo
Bezerra. São Paulo: 34, 2016.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Fatos e Mitos. Tradução de Sérgio Milliet.
4ª. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1980.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola. 2008.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero. Feminismo e subversão de identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e
técnica da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
VOLÓCHINOV, Valentin Nikoláievitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2018
VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e EkaterinaVólkova Américo. São Paulo: 34, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jeniffer de Oliveira Barbosa, Manassés Morais Xavier

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão para publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação inicial nesta revista, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Foram feitos todos os esforços para identificar e creditar os detentores de direitos sobre as imagens publicadas. Se tem direitos sobre alguma destas imagens e não foi corretamente identificado, por favor, entre em contato com a revista Saberes e publicaremos a correção num dos próximos números.
English
Español (España)
Português (Brasil)