The expansion of rural primary education in the region of Birigui - Noroeste Paulista - Brazil (1920-1960)
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2019v2n0ID17200Keywords:
Imigração, Colonização, Escolas rurais, Brasil, Noroeste PaulistaAbstract
This study comprises the formal educational activity developed by the municipal and state governments in the rural area of the municipality of Birigui / SP, between 1920 and 1960, taking into account the antecedents of colonization and immigration. The objective is to point out some notes about the development of rural primary school in the municipality of Birigui / SP, by locating, meeting and analyzing documentary sources. For the analysis of this object of study, both quantitative and qualitative indicators were used. Rural primary education in Brazil according to Avila and Souza (2013) in the 1940s was designed to educate, civilize, moralize, sanitize and nationalize, with the aim of establishing man in the field for national security, hence the expressive number of rural schools, including in Birigui / SP.
Downloads
References
Ávila, V. P. S. (2013). História do ensino primário rural no estado de São Paulo e Santa Catarina (1921 – 1952): Uma abordagem comparada. Araraquara, 2013. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara.
Bigélli, I. F. S., & Serra, Á. E. O percurso de uma alfabetizadora: formação e profissão. Revista ACOALFAplp, 5(9), 134-56. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/reaa/article/view/11571.
Birigui. (1948). Birigui em sua 1ª concentração rural. Birigui: Gráfica Novos Rumos.
Camargo, A. P. R. (2010). Povoar o hinterland: o ensino rural como fronteira entre estatística e educação na trajetória de Teixeira de Freitas. Revista Brasileira de História da Educação, 23, 133-167.
Carramaschi, E. (1948). O problema do ensino primário na zona rural. In: BIRIGUI. Birigui em sua 1ª concentração rural. Birigui, SP: Gráfica Novos Rumos. p.94-95.
Cerecedo, A. C., Los Rios, J. A. G., & Fernández, C. E. (2011). Campesinos y escolares la construcción de la escuela em el campo latinoamericano: siglos XIX y XX. México: Miguel Angel Porrúa: El Colegio Mexiquense.
Elias, N. (1997). Os alemães: a luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Ercilla, A. M., & pinheiro, B. (Org.). (1928). O estado de São Paulo: zona noroeste. São Paulo: Propaganda Pan-americana.
Freitas, S. M. (1999). E chegaram os imigrantes... (o café e a imigração em São Paulo) (2ª ed.) São Paulo: edição da autora.
Lionetti, L., Civera, A., & Werle, F. O. C. (2013). Sujetos, comunidades rurales y culturas escolares em América Latina. Rosario: Prohistoria Ediciones.
Mendonça, S. R (2011). Imperialismo, educácion rural y dualidad pedagógica em Brasil, 1946-1951. In A. C. Cerecedo.; J. A. G. Los Rios, & C. E. Fernández, C. E. Campesinos y escolares la construcción de la escuela em el campo latinoamericano – siglos XIX y XX. México: Miguel Angel Porrúa; El Colegio Mexiquense.
Minicucci, V. (1948). 1° Congresso rural de Birigui: escolas para a zona rural. In Birigui. Birigui em sua 1ª concentração rural (69-72). Birigui: Gráfica Novos Rumos.
Moreira, A. C. (2008). História do café no Brasil. (1ª ed.) São Paulo: Magna Editora Cultural.
Os Municípios. (1939). A revista que o Brasil lê. São Paulo.
Pereira, M. A. F. Radiografia de la educación rural paulista (1936). In L. Lionetti, A. Civera, & F. O. C. Werle. Sujetos, comunidades rurales y culturas escolares em América Latina. Rosario: Prohistoria Ediciones; El Colegio Mexiquense; El Colegio de Michoacán.
Pisani, S. (1937). Lo Stato di San Paolo nell Cinquantenario dell´Immgrarione. São Paulo.
Rémond, R. (Org.). (2003). Por uma história política (2ª ed.). Rio de Janeiro: FGV.
Serra, Á. E. (2007). A formação do professor alfabetizador em Birigui/SP (1961/1976). Araraquara: Junqueira & Marin.
Serra, Á. E., & Biancolin, R. A. (2011). Coleção Birigui Cem Anos (Fasc. 4). Araçatuba: Folha da Região.
Serra, Á. E. (2014a). A influência da imigração italiana nas escolas de Birigui – São Paulo – Brasil. In J. M. H. DÍAZ. Influencias italianas em la educación española e iberoamericana. Salamanca: Fahrenhouse.
Serra, Á. E. (2014b). La expansion de las escuelas primarias rurales de Birigui/SP en el contexto de la Segunda Guerra Mundial. Anais da International Standing Conference for The History of Education, Londres, Inglaterra, 36.
Souza, R. F., & Ávila, V. P. S. (2013a). As disputas em torno do ensino primário rural (São Paulo, 1931-1947). (no prelo)
Souza, R. F., & Ávila, V. P. S. (2013b). Para uma genealogia da escola primária rural: entre o espaço e a configuração pedagógica (São Paulo, 1889 – 1947). Anais do Congresso Brasileiro de História Ddaa Educação, Cuiabá, Brasil, 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.