The BNDigital Digital Archives and Sources as a space for research in the History of Education.

Authors

  • Vannessa Ribeiro da Silva Universidade Federal do Amazonas
  • Rubens Lopes Netto Universidade Federal de Santa Catarina
  • Márcia Cristina Fonseca Domiciano Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
  • Patrícia Seibert Lyrio Universidade Federal do Espírito Santo
  • Samita da Castro Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Lúcia Fátima Pedro de Souza Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Olivia Morais de Medeiros Neta Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2025v8n1ID42093

Keywords:

Digital collections, History of Education, National Digital Library, Historical sources, Educational Memory

Abstract

This article analyzes the role of the digital collections of the Brazilian National Digital Library (BNDigital) as instruments for research in the History of Education, highlighting their potential, challenges, and contributions to the preservation and dissemination of educational memory. Based on the reflections of Le Goff and Ginzburg, it discusses the importance of documentary criticism in the face of the digital materiality of sources and the use of the evidentiary paradigm. Through the analysis of the Brasiliana Fotográfica and Rede da Memória Virtual Brasileira collections, it demonstrates how these repositories favor democratic access to knowledge, broaden research possibilities, and enable new interpretations of Brazil's educational past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vannessa Ribeiro da Silva, Universidade Federal do Amazonas

PPGE, UFAM, Manaus, Brasil, Email: vannessa.rsilva@gmail.com

Rubens Lopes Netto, Universidade Federal de Santa Catarina

PPGECT, UFSC, Florianópolis, Brasil, Email: rubensnetto1984@gmail.com

Márcia Cristina Fonseca Domiciano, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul

PGEDU, UEMS, Mato Grosso do Sul, Brasil, Email: fonsecadomicianom@gmail.com

Patrícia Seibert Lyrio, Universidade Federal do Espírito Santo

Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Brasil, Email: profpatyseibert@gmail.com

Samita da Castro Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Centro de Educação, UFRN, Natal, Brasil, Email: samita.castro.700@ufrn.br

Lúcia Fátima Pedro de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Centro de Educação, UFRN, Natal, Brasil, Email: lucia.pedro.873@ufrn.edu.br

Olivia Morais de Medeiros Neta, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasil

References

Almeida, F. C. (2022). Internet, fontes digitais e pesquisa histórica. In J. D.Barros (Org.). História Digital: A Historiografia diante dos recursos e demandas de um novo tempo (pp. 101-119). Editora Vozes.

Barros, J. D. (2020). Fontes Históricas: uma introdução à sua definição, à sua função no trabalho do historiador, e à sua variedade de tipos. Revista Caderno do Tempo Presente, 11(2), 03-26.

Bloch, M. L. B. (2001). Apologia da história, ou o ofício do historiador (A. Telles Trad.). Zahar.

Araújo, G. C; Ribeiro, B. O. L. (2022). Uso de imagens na escrita da história da educação no Brasil. In F. I. P. Maciel; S. M. dos Santos; J. G. Rocha. HISTÓRIA DA FORMAÇÃO DE ALFABETIZADORAS EM MINAS GERAIS (pp. 25-42). Navegando.

Fundação Biblioteca Nacional (2006). Projetos e programas. Disponível em: https://bndigital.bn.gov.br/sobre-a-bndigital/projetos-e-programas/. Acesso em: 10 out. 2025.

Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Companhia das Letras.

Le Goff, J. (2013). ). Documento/monumento (2a ed., B. Leitão; et al. Trad.). In História e Memória (pp. 462-476). Editora da UNICAMP.

Lopes, E. M. T; Galvão, A. M. de O. (2001). História da Educação. DP&A.

Levi, G. (2020). Micro-história e história global. In: M. Vendrame; A. Karsburg (Orgs.). Micro-história: um método em transformação (pp. 19-34). Letra e Voz.

Simões, R. H. S; Berto, R. C; Salim, M. A. A. (orgs.). (2025). Temas da história e da historiografia da educação no Espírito Santo. (2a ed). Encontrografia.

Print da página da BNDigital

Published

30-11-2025

How to Cite

Silva, V. R. da, Lopes Netto, R., Domiciano, M. C. F., Lyrio, P. S., da Castro Silva, S., Souza, L. F. P. de, & Medeiros Neta, O. M. de. (2025). The BNDigital Digital Archives and Sources as a space for research in the History of Education. History of Education in Latin America - HistELA, 8(1), e42093. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2025v8n1ID42093

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.