Education in Florestan Fernandes' researches on racial relations between black and white people: the ANHEMBI-UNESCO Survey

Authors

  • Mario Borges Netto Universidade Federal de Uberlândia
  • André Pompolini da Cruz Universidade Federal de Uberlândia
  • Lais Rodrigues dos Santos Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2022v5n0ID28027

Keywords:

History of Education, Florestan Fernandes, Education and race relations

Abstract

This text aims to problematize the potential of education in the process of integration of black people into class society based on Florestan Fernandes' research on racial relations between blacks and whites. This is the result of a bibliographical research, methodologically guided by dialectical historical materialism, whose source was the report of the research coordinated by Roger Bastide and Florestan Fernandes, Racial relations between blacks and whites in São Paulo (1955), usually called the ANHEMBI Inquiry. -UNESCO. We conclude that education is not central in the writings of Florestan Fernandes organized in the ANHEMBI-UNESCO Inquiry, but it is always rescued and mentioned in relation to the possibilities of social and occupational ascension by blacks.

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Author Biographies

Mario Borges Netto, Universidade Federal de Uberlândia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor do Instituto de Ciências Humanas do Pontal (ICHPO) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas "História da Educação e Marxismo" (GEPHEM-HISTEDBR). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas "Fundamentos da Educação" (NEPFE/ICHPO/UFU).

André Pompolini da Cruz, Universidade Federal de Uberlândia

Graduando em História pelo Instituto de Ciências Humanas do Pontal (ICHPO), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista do CNPq de iniciação científica.

Lais Rodrigues dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Graduanda em Pedagogia pelo Instituto de Ciências Humanas do Pontal (ICHPO), da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Bolsista do CNPq de iniciação científica.

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Published

24-02-2022

How to Cite

Netto, M. B., Cruz, A. P. da ., & Santos, L. R. dos. (2022). Education in Florestan Fernandes’ researches on racial relations between black and white people: the ANHEMBI-UNESCO Survey. History of Education in Latin America - HistELA, 5, e28027. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2022v5n0ID28027

Issue

Section

Artigos