When discipline meets hygiene: the presence of medical-sanitary discourses inside the Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba in the first years of the XX century

Authors

  • Azemar dos Santos Soares Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Norte http://orcid.org/0000-0003-0015-415X
  • Luiz Felipe Soares de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Chrislaine Thuany Vieira Ferreira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2023v6n1ID32466

Keywords:

Discourse, Hygiene, Apprentice School

Abstract

This paper seeks to understand the incorporation of hygienist discourses to the organization of the E.A.M. Paraibana in the early years of the XX century. It is known that such school was influenced by the sanitarianism in force in the country during the period. Thus, it is relevant to analyze the medical guidelines for the installation of school buildings in the beginning of the century and how they were present in the records left by the unit. For this, we methodologically adopted the discourse analysis (FOUCAULT, 2014) in dialogue with the category discipline (FOUCAULT, 2018), in an attempt to perceive through the sources the power relations within the enclosure. It was concluded that the command relied on hygienic discourse to convince the Navy that the school needed more assistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Azemar dos Santos Soares Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor da área de Ensino de História do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre me História pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Graduado em História pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Realiza pesquisas sobre a História da Educação, História da Medicalização Escolar e História da Saúde e das Doenças.

Luiz Felipe Soares de Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduado em História pela UFRN. Atualmente é mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro do Observatório das Heterotopias.

Chrislaine Thuany Vieira Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia. Atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro do Observatório das Heterotopias.

References

Almeida Júnior, A. (1922). O saneamento pela educação. São Paulo: Faculdade de Medicina de São Paulo.

Camargo, E. P. (2003). Malária, maleita, paludismo. Ciência e cultura, 55, n. 1, 26-29.

Foucault, M. (2014). A ordem do discurso. Rio de Janeiro: Forense.

Foucault, M. (2018). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes.

Gondra, J. (2011). Medicina, higiene e educação escolar. In: FARIA FILHO, Luciano M.; LOPES, Eliane M. T; VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte, Autêntica.

Livro de Copiador de Ofício. (1904-1907). Arquivo da Marinha do Brasil. Rio de Janeiro.

Livro de Copiador de Ofício. (1908-1912). Arquivo da Marinha do Brasil. Rio de Janeiro.

Peixoto, A. (1925). Noções de higiene. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves.

Rodrigues, W. (1962). Roteiro sentimental de uma cidade. São Paulo: Brasiliense.

Sá. C. (1944). Higiene e educação da saúde. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde.

Santos, T. L. (2020). A Escola Aprendizes de Marinheiros da Paraíba: Fabricando o corpo-máquina para a salvação da criança desvalida (1895-1911). [Dissertação de Mestrado em História]. Programa de Pós-graduação em História. Universidade Federal de Campina Grande, Paraíba.

Schatzmayr, H. G. (2001). A varíola, uma antiga inimiga. Caderno de Saúde Pública. Rio de Janeiro, nov-dez, 1525-1530.

Soares Júnior, A. (2019). Physicamente vigorosos: medicalização escolar e modelação dos corpos na Paraíba (1913-1942). São Paulo: e-Manuscrito.

Soares Júnior, A. S.; LIMA, L. F. S. (2021a). A Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba e os discursos educativos sobre um prédio que já nasceu morto. Temas em Educação, 30, 205-224.

Ficha individual do Aprendiz Marinheiro – Livro de Socorros

Published

17-09-2023

How to Cite

Soares Júnior, A. dos S., Lima, L. F. S. de, & Ferreira, C. T. V. (2023). When discipline meets hygiene: the presence of medical-sanitary discourses inside the Escola de Aprendizes Marinheiros da Paraíba in the first years of the XX century. History of Education in Latin America - HistELA, 6(1), e32466. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2023v6n1ID32466

Issue

Section

Artigos