From home to school: primary school organization in the municipality of Riachuelo/RN (1965-1976)
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2023v6n1ID32802Keywords:
Home-school, Scholar Group, Municipal educationAbstract
In this work we study the institutionalization and expansion of the elementary teaching in Brazil, XX century. Considering the diversity of educational institutions in the process of primary school expansion and the multiplicity of denominations, we choose a study case on the XX century for the comprehension of the school institutionalization in Brazil: the municipality of Riachuelo in Rio Grande do Norte state. For methodological purposes, a research in Oral History was conducted, beside documental and bibliographic investigations. Semi-structured interviews were made with former teachers that acted in the primary education in the municipality of Riachuelo during the period from 1965 to 1976. Isolated school models, as the home-school, and school groups existed simultaneously, without an immediate rupture or a linearity in the Brazilian education process.
Downloads
References
ALVES, Maria Izabel (2018). Projeto Narrativas da Educação: depoimento]. Riachuelo, 22 julho 2018. Entrevista concedida a Rodrigo Wantuir Alves de Araújo.
ARAUJO, Rodrigo Wantuir Alves de Araújo (2019). Da casa à escola: a formação da educação pública municipal de Riachuelo/RN (1963-1983). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Natal, RN, 170 p.
AZEVEDO, Crislane Barbosa; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (2012). Escola da ordem e do progresso: grupos escolares em Sergipe e no Rio Grande do Norte. – Liber Livro. Brasília.
BENITO, Agustin Escolano (2017). A escola como cultura: Experiência, memória e arqueologia. Campinas: Alínea.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe (1996). Manual de história oral. São Paulo: Edições Loyola, 78 p.
CAVALCANTE, José Cândido (2008A). História de Riachuelo: sabença do povo. Natal-RN: O autor.
CAVALCANTE, José Candido (2018B). [Projeto Narrativas da Educação: depoimento]. Riachuelo, 17 julho 2018. Entrevista concedida a Rodrigo Wantuir Alves de Araújo.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de (2015). Prefácio. In: SOUZA, Rosa Fátima de; PINHEIRO, Antonio Carlos Ferreira; LOPES, Antonio de Pádua Carvalho. História da escola primária no Brasil: investigações em perspectiva comparada em âmbito nacional. Edise. Aracajú.
FERNANDES, Aline de Medeiros (2018). A expansão das escolas unitárias primárias públicas norte-rio-grandenses (1835-1961) / Aline de Medeiros Fernandes. - Natal, 2018. Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Natal, RN, 105 p.
FERNANDES, Aline de Medeiros; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (2017). A institucionalização da instrução pública no Rio Grande do Norte. Anais Eletrônicos do IX Congresso Brasileiro de História da Educação. João Pessoa – Universidade Federal da Paraíba – 15 a 18 de agosto de 2017. ISSN 2236-1855
RIO GRANDE DO NORTE. Regulamento do Ensino Primário e Normal do Estado do Rio Grande do Norte. Aprovado pelo Decreto nº 3.590, de 1º de fevereiro de 1960. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7973/5731>. Acesso em: 24 ago. 2018.
SABINO FILHO, Augustinho (2018). [Projeto Narrativas da Educação: depoimento]. Riachuelo, 10 novembro 2018. Entrevista concedida a Rodrigo Wantuir Alves de Araújo.
PINHEIRO, Antônio Carlos Ferreira (2002). Da era das cadeiras isoladas à era dos grupos escolares na Paraíba. – Campinas, SP: Autores Associados. Universidade São Francisco. São Paulo.
SERRA, Áurea Esteves (2019). A expansão do ensino primário rural na região de Birigui -Noroeste Paulista –Brasil (1920-1960)The expansion of rural primary education in the region of Birigui -Noroeste Paulista -Brazil (1920-1960). History of Education in Latin America –HistELA, v. 2, e17200, p. 1-14.
SILVA, Laura Ribeiro da (2017). [Projeto Narrativas da Educação: depoimento]. Riachuelo, 02 abril 2017. Entrevista concedida a Rodrigo Wantuir Alves de Araújo.
VIDAL, Diana; FARIA FILHO, Luciano Mendes de (2005). As lentes da história. Campinas: Autores Associados.
ZALUSK, Jorge (2023). Do ginásio ao Complexo de Ensino Estadual do Paraná: adesões e ressignificações em uma instituição de ensino (1900-1980. History of Education in Latin America –HistELA, v. 6, e29009, p.1-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 History of Education in Latin America - HistELA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.