O INSTAGRAM COMO INSTRUMENTO AVALIATIVO NA GEOGRAFIA ESCOLAR

Authors

  • André Luiz da Silva Pereira UFRN
  • Luanna Laine Oliveira Martins
  • Tânia Cristina Meira Garcia
  • Djanni Martinho dos Santos Sobrinho
  • Túlia Fernanda Meira Garcia

DOI:

https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33480

Keywords:

Geografia Escolar, instrumento avaliativo

Abstract

The article seeks out to carry a discussion about the usage of Instagram as an assessment instrument in the context of School Geography. To develop such reflection, references are used that deal with the theme of the current use of technologies, such as Santos (1994) and Levy (1999), as well as authors who discuss the teaching of Geography in contemporary times, Pontuschka, Paganalli and Cacete (2009). The National Common Curricular Base (Brasil, 2008) is also present, as a normative document to discuss pedagogical practices in Basic Education. Besides the bibliographical analysis, the methodology consists in applying a questionnaire for Geography teachers in Basic Education, in order to collect data on Instagram as an assessment learning tool. The analysis of the recorded responses allows pointing out that a renewal of the didactic-pedagogical assumptions of the teachers is necessary, aiming to break with traditional patterns and see the importance of technologies, such as the social network Instagram, as elements that must compose the teaching methodology. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli. O que é um Estudo de Caso Qualitativo em Educação? Revista da Faeeba – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013.

BRANDÃO, Pollyanna de Araújo Ferreira; CAVALCANTE, Ilane Ferreira. Reflexões acerca do uso das novas tecnologias no processo de formação docente para a educação profissional. In: COLÓQUIO NACIONAL, 3., 2015, Natal. Anais… Natal: Ifrn, 2015. p. 1-7.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 220 p. Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.

GUREVICH, Raquel. Geografias escolares contemporâneas: práticas sociais situadas. In: CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; CAVALCANTI, Lana de Souza; CALLAI, Helena Copetti (org.). Didática da Geografia:: aportes teóricos e metodológicos. São Paulo: EJR Xamã, 2012. Cap. 1. p. 17-26.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico–social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1984.

MARXREITER, V. L. F.; BRESOLIN, G. G. .; FREIRE, P. de S. . Autoavaliação: um olhar de inovação para a avaliação da aprendizagem das novas gerações. P2P E INOVAÇÃO, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 46–62, 2021. DOI: 10.21721/p2p.2021v7n2.p46-62. Disponível em: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/5633. Acesso em: 19 jul. 2023.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender Geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet: Considerações Iniciais. In: Revista E Compós, v. 2, 2005.

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. São Paulo: Hucitec, 1994.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 15 ed. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SOBRINHO, Djanní Martinho dos Santos; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; Garcia, Tânia Cristina Meira. Geografia escolar e avaliação: uma análise no ensino médio em escolas de Caicó-RN. Pensar Geografia, v. 1, n. 2, p. 150-162, dez. 2017. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/2662-7342-1-PB%20(1).pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.

SILVA, Dakir Larara Machado da; GOULART, Ligia Beatriz; ROSSATO, Maira Suertegaray. Práticas pedagógicas em geografia: espaço, tempo e corporeidade. Porto Alegre: Edelbra, 2012.

TRIVIÑOS. Augusto Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

WAKKA, Wagner. Instagram bate marca de 1 bilhão de usuários ativos. 2018. Disponível em: . WILEY, David. Learning objects need instructional design theory. The ASTD

ZANON, Denise Puglia. ALTHAUS, Maiza Margraf. Instrumentos de avaliação na prática pedagógica universitária. 2008. Disponível em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ru03l1XkDZ IJ - https://www1.ufrb.edu.br/nufordes/pedagogia-universitaria%3Fdownload%3D19:instrumentos-de-avalia o-na-prtica-pedaggica-universitria+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br . Acesso em: 06 fev. 2016.

Published

24-09-2023 — Updated on 25-09-2023

Versions

How to Cite

DA SILVA PEREIRA, A. L.; OLIVEIRA MARTINS, L. L.; MEIRA GARCIA, T. C. .; DOS SANTOS SOBRINHO, D. M. .; MEIRA GARCIA, T. F. . O INSTAGRAM COMO INSTRUMENTO AVALIATIVO NA GEOGRAFIA ESCOLAR. Saberes: Interdisciplinary Journal of Philosophy and Education, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 281–296, 2023. DOI: 10.21680/1984-3879.2023v23n2ID33480. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/33480. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Teaching and Educational Technology