Studies on nursing curriculum in professional education
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID23519Keywords:
Nursing History, Nursing Education, CurriculumAbstract
It is important to promote the preservation of the records of the trajectory of secondary education in nursing, as there is still a lack of literature on the technical profession on nursing and its evolution in the country and in Latin America. This study is of the bibliometric type, with the objective of quantifying the scientific production regarding the educational curricula of secondary education in nursing since 1940. The evident publications are found in the years 2004, 2018 and 2019, concentrating the studies in the institutions of Spanish language and at the Nursing Schools of the University of São Paulo, both in the cities of São Paulo and Ribeirão Preto. Such concentration demonstrates a lack in the development of these studies in other universities and nursing schools.
Downloads
References
Afonso, S. R. & Neves, V. R. (2018). Criação e implantação dos Cursos Técnicos em Enfermagem no Brasil. Temperamentvm, Granada, v. 14, e11722p. Disponível em: http://ciberindex.com/index.php/t/article/view/e11722p/e11722p. Acesso em: 05 out. 2020.
Silva, J. A. T. Á. (2017). O ensino profissional técnico de enfermagem e a formação para o SUS. 108 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Escola de Enfermagem, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/ANDO-AUUP6L/1/jo_o_andr__tavares__lvares_da_silva.pdf . Acesso em: 05 out. 2020.
Venturineli, R.; Picarelli, S. S.; Venturinelli, R. (2017). A Reorganização do Espaço Escolar e suas Implicações Pedagógicas. Revista Acadêmica Integra/Ação, [S.l.], v. 1, n. 1, june. ISSN 2594-4878. Disponível em: http://www.fics.edu.br/index.php/integraacao/article/view/542. Acesso em: 07 dec. 2020.
Viñao Frago, A. (1998). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A.
Viñao Frago, A. (2001). Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: Viñao Frago, A.; Escolano, A. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa.2ª ed. Rio de Janeiro: DP&A. p. 60-139.
Viñao Frago, A. (2006a). Sistemas Educativos, Culturas Escolares e Reformas: continuidades y cambios. 2ª ed., Madri: Ediciones Morata, S.L.
Viñao Frago, A. (2006b). El libro de texto y las disciplinas escolares: una mirada a sus orígenes. In: Escolano, A. (ed.), Currículum editado y sociedad del conocimiento. Texto, multimedialidad y cultura de la escuela, Valencia, Tirant lo Blanch.
Viñao Frago, A. (2004). Relatos e relações autobiográficas de professores e mestres. In: Menezes, M. C. (org.). Educação, memória, história: possibilidades, leituras. São Paulo: Mercado de letras.
Wermelinger, M. C. M. W. et al. (2020). A formação do técnico em enfermagem: perfil de qualificação. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 67-78, jan. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020000100067&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 out. 2020. Epub Dec 20, 2019. https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27652019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.