Studies on nursing curriculum in professional education

Authors

  • Shirley Afonso Centro Paula Souza
  • Maria Lucia Mendes de Carvalho Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

DOI:

https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID23519

Keywords:

Nursing History, Nursing Education, Curriculum

Abstract

It is important to promote the preservation of the records of the trajectory of secondary education in nursing, as there is still a lack of literature on the technical profession on nursing and its evolution in the country and in Latin America. This study is of the bibliometric type, with the objective of quantifying the scientific production regarding the educational curricula of secondary education in nursing since 1940. The evident publications are found in the years 2004, 2018 and 2019, concentrating the studies in the institutions of Spanish language and at the Nursing Schools of the University of São Paulo, both in the cities of São Paulo and Ribeirão Preto. Such concentration demonstrates a lack in the development of these studies in other universities and nursing schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Lucia Mendes de Carvalho, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Maria Lucia Mendes de Carvalho - Pós-doutora em Museologia e Patrimônio (MAST/RJ - 2017). Doutora em Engenharia Agrícola (FEAGRI/UNICAMP - 2013). Mestre em Engenharia Química (EPUSP - 1989). Bacharel em Química (IA-USP - 1980). Engenheira Agrícola (FEAGRI/UNICAMP - 1980) e Licenciatura Plena em Quïmica (FE/USP - 1981). Atuou em Centros de Pesquisas de Indústrias Químicas até se aposentar em 1995: Rhodia, Aquatec e Oxiteno. Professora do Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional, desde 2020, e Coordenadora de projetos no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, desde agosto de 2001, liderando o Grupo de Estudos e Pesquisas em Memórias e História da Educação Profissional e Tecnológica (GEPEMHEP), desde 2008. Curadora digital de conteúdo do site <www.memorias.cpscetec.com.br>

References

Afonso, S. R. & Neves, V. R. (2018). Criação e implantação dos Cursos Técnicos em Enfermagem no Brasil. Temperamentvm, Granada, v. 14, e11722p. Disponível em: http://ciberindex.com/index.php/t/article/view/e11722p/e11722p. Acesso em: 05 out. 2020.

Silva, J. A. T. Á. (2017). O ensino profissional técnico de enfermagem e a formação para o SUS. 108 f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) - Escola de Enfermagem, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/ANDO-AUUP6L/1/jo_o_andr__tavares__lvares_da_silva.pdf . Acesso em: 05 out. 2020.

Venturineli, R.; Picarelli, S. S.; Venturinelli, R. (2017). A Reorganização do Espaço Escolar e suas Implicações Pedagógicas. Revista Acadêmica Integra/Ação, [S.l.], v. 1, n. 1, june. ISSN 2594-4878. Disponível em: http://www.fics.edu.br/index.php/integraacao/article/view/542. Acesso em: 07 dec. 2020.

Viñao Frago, A. (1998). Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A.

Viñao Frago, A. (2001). Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: Viñao Frago, A.; Escolano, A. Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa.2ª ed. Rio de Janeiro: DP&A. p. 60-139.

Viñao Frago, A. (2006a). Sistemas Educativos, Culturas Escolares e Reformas: continuidades y cambios. 2ª ed., Madri: Ediciones Morata, S.L.

Viñao Frago, A. (2006b). El libro de texto y las disciplinas escolares: una mirada a sus orígenes. In: Escolano, A. (ed.), Currículum editado y sociedad del conocimiento. Texto, multimedialidad y cultura de la escuela, Valencia, Tirant lo Blanch.

Viñao Frago, A. (2004). Relatos e relações autobiográficas de professores e mestres. In: Menezes, M. C. (org.). Educação, memória, história: possibilidades, leituras. São Paulo: Mercado de letras.

Wermelinger, M. C. M. W. et al. (2020). A formação do técnico em enfermagem: perfil de qualificação. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 67-78, jan. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232020000100067&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 05 out. 2020. Epub Dec 20, 2019. https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27652019.

Published

18-12-2020

How to Cite

Afonso, S., & Carvalho, M. L. M. de. (2020). Studies on nursing curriculum in professional education. History of Education in Latin America - HistELA, 3, e23519. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2020v3n0ID23519

Issue

Section

Artigos