From the gymnasium to the Paraná State Education Complex: adhesions and resignifications in an educational institution (1900-1980)
DOI:
https://doi.org/10.21680/2596-0113.2023v6n1ID29009Keywords:
State College of Paraná, School Teaching, History of Education, School InstitutionAbstract
This text aims to investigate the trajectory of Colégio Estadual do Paraná throughout the 20th century. Located in Curitiba-PR, from the perspective of the history of education, it is possible to perceive how this educational institution, in different contexts, and, from the teaching developed there, was linked to the state project based on political, economic, cultural issues. and social. For this, legislations, photographs, Curricular Plans, among other documents, made available by the Memory Center of the Colégio Estadual do Paraná. The exposed analysis presents contributions to identify the trajectory of the institution and of adhesions or departures from educational proposals developed in the investigated period.
Downloads
References
Archanjo, L. R. (1996). Relações de gênero e educação escolar: Colégio Estadual do Paraná (1950/1960). Dissertação (Mestrado em História), Universidade Federal do Paraná, UFPR, Curitiba.
Arend, S. M. F. (2012). Meninas. Trabalho, escola e lazer. In: Pinsky, C. B.; Pedro, J. M. (Org.). Nova História das Mulheres no Brasil. (p. 65-83). 1ed. São Paulo: Editora Contexto.
Belli, M. J. M. L.; Boneti, L. W. (09 de setembro de 2020). Educação profissional: entre o lápis e a ferramenta. a insurgência do menor aprendiz. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, 366-383. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.366-383
Castro, E. A.; Posse, Z. C. S. 92012). Ginásios Normais e Profissionais: a arquitetura escolar do Paraná na primeira metade do século XX. Curitiba, PR: Edição do autor.
Chaves Junior, S. R. (2004). A educação física do Ginásio Paranaense ao Colégio Estadual do Paraná: contribuições para a construção de uma história de uma disciplina escolar (1931-1951). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, UFPR, Curitiba.
Leite, L. I. (2019). A Lei 5.692/71 e a implantação da reforma na escola. In N. G. Gonçalves & S. P. Bornatto. Educação e sociedade na ditadura civil-militar: adesões, acomodações e resistências (p. 115-132). Curitiba, PR: CRV.
Lima, S. (2008). Colégio Estadual do Paraná como centro de irradiação cultural: uma análise de suas atividades complementares (décadas de 1960-1970). Dissertação (Mestrado). Universidade do Paraná (UFPR). Curitiba.
Ranzi, S. M. F.; Silva, M. C. (21 de julho de 2006). Questões de legitimidade na primeira República: o ensino secundário regular a equiparação do Ginásio Paranaense ao congênere federal Educação. Revista do Centro de Educação, vol. 31, 133-152. https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/issue/view/106
Santos, J. (2009). A expectativa de mais um Luzeiro do saber em Curitiba: o Internato do Ginásio Paranaense (1919-1942). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, UFPR, Curitiba.
Zacharias, M. R. (2013). Espaços e processos educativos do Ginásio Paranaense: os ambientes especializados e seus artefatos (1904-1949). Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, UFPR, Curitiba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 History of Education in Latin America - HistELA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.