Paulo Freire and the “40 hours of Angicos” (Rio Grande do Norte-Brazil): photography and memory of adult literacy

Authors

  • Ana Paula Marinho de Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Cláudia Karina Soares de Macêdo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Francisco das Chagas Silva Souza IFRN
  • José Gerardo Bastos da Costa Júnior Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Keywords:

Paulo Freire, Photography, Memory, Adult Literacy, Teaching

Abstract

This article discusses the "40 hours of Angicos" project, developed by educator Paulo Freire in the 1960s, in the countryside of Rio Grande do Norte. We analyzed four photographs that refer to the aforementioned project and that preserve the memory of this important fact in the history of education in Brazil. This is a qualitative research with the use of photographic images made available in 3 internet sites. Photography is discussed based on the studies of Kossoy (2001), Mauad (2008) and Ciavatta (2012). The importance of photographs as a way of keeping memory was verified and it is highlighted the fact that these documents are full of senses and meanings that need to be questioned and interpreted considering the context and the reason of its production and propagation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Marinho de Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino (Posensino - UERN/IFRN/UFERSA), doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGE), do IFRN, Natal.

Bolsista Capes. 

Francisco das Chagas Silva Souza, IFRN

Dr em educação (UFRN).

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação Profissional (IFRN).

Diretoria Acadêmica (IFRN/Mossoró).

José Gerardo Bastos da Costa Júnior, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Ensino (Posensino - UERN/IFRN/UFERSA). Docente do IFRN/Mossoró.

References

Aquino, F. M. S., Pinheiro, R. A. (2018). A materialidade dos acampamentos escolares e a cultura popular na ‘Campanha de pé no chão também se aprende a ler’. History of Education in Latin America – HistELA, 1, 1-12. https://doi.org/10.21680/2596-0113.2018v1n0

Barros, J. D’A. (2020). Fontes históricas: uma introdução à sua definição, à sua função no trabalho do historiador, e à sua variedade de tipos. Cadernos do tempo Presente, 11(02), 3-26. https://doi.org/10.33662/ctp.v11i02.15006

Ciavatta, M. (2012). O mundo do trabalho em imagens: memória, história e fotografia. Rio de Janeiro.

Direitos Humanos na Internet. (n. d). As 40 Horas de Angicos: Paulo Freire e sua experiência no RN. http://www.dhnet.org.br/educar/40horas/imagens.htm

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. (30ª ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2001). Conscientização. Teoria e prática da libertação. (3ª ed.). Centauro.

Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.

Freire, P. (2013). Educação e mudança. Paz e Terra.

Freire, P. (2021a). Política e educação. (7ª ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2021b). Educação como prática da liberdade. (50ª ed.). Paz e Terra.

Gadotti, M. (2019). Porque devemos continuar estudando Freire. In: Scocuglia, A. C. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. (7ª ed. pp. 9-12). Editora da UFPB.

Gadotti, M.; Torres, C. A. (2000). Paulo Freire, administrador público: a experiência de Paulo Freire na Secretaria da Educação da Cidade de São Paulo (1989-1991). In. Freire, P. A educação na cidade. (4ªed. pp. 11-17). Cortez.

Gandra, L. F., Medeiros, K. B., Nascimento J. M. (2016). Paulo freire e o currículo de Química do ESG de Moçambique: breves reflexões acerca dos documentos disponibilizados pelo INDE/MEC. Holos, v. 3, p. 137-149. https://doi.org/10.15628/holos.2016.2380

Galiza, A. B., Mercês, R. S. Bentes, J. A. O (2022). A educação inclusiva na perspectiva Freireana. Research, Society and Development, 11(9), e25711931971 https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/31971

Germano, W. (1997). As quarenta horas de Angicos. Educação & Sociedade. (59). 389-393. https://www.scielo.br/j/es/a/KzhSH7F5pFyZnMyWkXSdpst/?format=pdf

Instituto Paulo Freire. (n. d). Acervo Educador Paulo Freire. http://acervo.paulofreire.org:8080/xmlui/handle/7891/188

Janary Júnior. (2019). Projeto revoga lei que declarou Paulo Freire patrono da educação. Agência Câmara de Notícias.https://www.camara.leg.br/noticias/558470-projeto-revoga-lei-que-declarou-paulo-freire-patrono-da-educacao/

Kossoy, B. (2001). Fotografia e História. (2ª ed.). Ateliê Editorial.

Lei nº 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm

Le Goff, J. (1994). História e Memória. Editora Unicamp.

Lobo, L. (1996). Angicos. In Lyra, C. As quarenta horas de Angicos: uma experiência pioneira de educação. (pp. 19-20). Cortez.

Lyra, C. (1996). As quarenta horas de Angicos: uma experiência pioneira de educação. Cortez.

Mauad, A. M. (2008). Poses e flagrantes: ensaios sobre história e fotografias. EdUFF.

Minayo, M. C. S. (2007). O desafio da pesquisa social. In Minayo, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. (25ª ed.pp. 9-29). Vozes.

Nascimento, J. (2022). Fotografia, memória e história: comentário acerca do (in)imaginável das imagens. Temática, 18(4), 35-45. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/tematica/article/view/62635/35183

Nora, P. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. (10), 7-28. https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763

Saviani, D. (2009). Escola e democracia. (41ª ed.). Autores Associados.

Scocuglia, A. C. (2019). A história das ideias de Paulo Freire e a atual Crise de Paradigmas. (7ª ed.). Editora da UFPB.

Sung, J. M. (2010). Liberdade. In Streck, D. R.; Zitkoski, J. J. (Org). Dicionário Paulo Freire. (2ª ed.pp. 241-244). Autêntica.

Welle, D. Por que a extrema direita elegeu Paulo Freire seu inimigo. (2021, 19 set.). Poder 360. https://www.poder360.com.br/brasil/por-que-a-extrema-direita-elegeu-paulo-freire-seu-inimigo-dw/

Universidade Federal Rural do Semi-Árido. (2016). 40 horas na memória [vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=PkN97kOriJc

Vidal, D. G. (2022). Humanidades digitais e cultura material (escolar). History of Education in Latin America - HistELA, 5, e30136.

Xavier, M. L., Carvalho, M. E. B. de, Gonçalves, M. B. dos S., Rêgo, A. S, Sanchez, M. C. O, Pimentel, M. R. A. R, & Chrizostimo, M. M. (2021). O uso da fotografia como fonte de pesquisa sobre estudos históricos em enfermagem. Research, Society and Development, 10(5), e21210514546 https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14546

Published

29-12-2022

How to Cite

Lima, A. P. M. de ., Macêdo, C. K. S. de ., Souza, F. das C. S., & Costa Júnior, J. G. B. da . (2022). Paulo Freire and the “40 hours of Angicos” (Rio Grande do Norte-Brazil): photography and memory of adult literacy. History of Education in Latin America - HistELA, 5, e30426. Retrieved from https://periodicos.ufrn.br/histela/article/view/30426

Issue

Section

Artigos