Vol. 23 No. 3 (2023): Dossier Philosophy of Education and Modernity

					View Vol. 23 No. 3 (2023): Dossier Philosophy of Education and Modernity

The dossier “Philosophy of Education and Modernity” brings together works in the area of ​​Philosophy of Education that cover themes related to the philosophical thought of the 17th and 18th centuries that deal with the theme of Education in its relationship with issues of knowledge, history, politics, training, ethics and aesthetics. In addition, it has a general articles section that includes works that fall within the editorial line of Saberes magazine.

Published: 28-11-2023

Dossiê Filosofia da Educação e Modernidade

  • Apresentação do Dossiê

    Geraldo Freire de Lima
    AP1
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID34592
  • AS LENTES DA ÉTICA ESPINOSANA SOBRE A DUALIDADE DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL

    Claudia Lima, Dinamara Garcia Feldens
    DS01
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32070
  • THE PRAGMATIC FUNCTION OF FRIENDSHIP IN THE KANTIAN EDUCATIONAL PROCESS

    Tomaz Martins da Silva Filho
    DS02
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32422
  • Educação em Direitos Humanos frente à ascensão de elementos totalitários

    Ana Santana Batista Farias, Antonio Basilio Novaes Thomaz de Menezes
    DS03
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32660
  • A TRÍADE “CABEÇA, CORAÇÃO E MÃOS” E A PROPOSTA DE UMA EDUCAÇÃO INTEGRAL EM PESTALOZZI

    Alexsandro Melo Medeiros
    DS04
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID32364

Filosofia

  • A EMANCIPAÇÃO BREVE PERCURSO HISTÓRICO-FILOSÓFICO DO CONCEITO E A SUA RELAÇÃO COM A EDUCAÇÃO

    Maria Fernanda Mora Casasola
    FI01
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID33957
  • STATE OF NATURE, SOCIAL CONTRACT, AND ELOQUENCE IN THE POLITICAL PHILOSOPHY OF THOMAS HOBBES

    Lélio Braga, Maria Gilvania da Silva Alvez, Aline Nascimento Braga, Shirsley Joany dos Santos da Silva, Carlos Alberto Brito da Silva Júnior, Alessandra Nascimento Braga
    FI02
    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2023v23n3ID33580

Educação e Ensino

Ensaios

Relatos de experiências

Surdidade em foco

Filosofia e linguagens

Teaching and Educational Technology

Artigos (interdisciplinar)