Vol. 24 No. 1 (2024): Saberes: Revista Interdisciplinar de Filosofia e Educação.

					View Vol. 24 No. 1 (2024): Saberes:  Revista Interdisciplinar de Filosofia e Educação.

In this edition, we delve into crucial themes, from prison education to professional training, reflecting on the intersections between Philosophy and Education. Explore insights on psychoanalytic clinical work with the deaf, comparative studies on professional education, and more. We take this opportunity to inform you that approved articles will be published within 15 days after the authors submit the final version. Join us on this journey of discovery and reflection to shape a more inclusive and dynamic educational future.

Published: 16-02-2024

Capa -  Apresentação

  • Apresentação

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35329
    Ronny Diogenes Menezes
    AP1

Filosofia

  • HANNAH ARENDT E A FUNÇÃO DA EDUCAÇÃO

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID32732
    José Jõao Neves Barbosa Vicente
    FI01
  • TESSITURA DO ERRO E SUAS CAUSAS ENTRE ENTENDIMENTO E VONTADE NA FILOSOFIA DE DESCARTES

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID34320
    Lélio Favacho Braga, Aline Nascimento Braga, Maria Gilvania da Silva Alves Silva Alves, Shirsley Joany dos Santos da Silva, Carlos A. B. da Silva Jr, Alessandra Nascimento Braga
    FI02
  • MNEMOSYNE AND LEARNING A Brief Reflection on Memory from Plato's Phaedrus and its relationship with Contemporary Times

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35115
    Paula Oliveira de Souza, Tarso Ferreira Alves
    FI03
  • english CONTRIBUIÇÕES DE MEAD E DESCARTES

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID36142
    DEBORA ARAUJO DE MEDEIROS, SHIRLENE SANTOS MAFRA MEDEIROS
    FI04
  • POR QUE SANTO AGOSTINHO NÃO É MEDIEVAL?

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35286
    Francisco Eduardo de Oliveira
    FI05

Surdidade em foco

  • PSYCHOANALYTIC CLINIC WITH THE DEAF: "LISTENING" FROM PSYCHOANALYSTS

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33413
    Jacson Baldoino Silva, Lílian Cordeiro Maciel
    SF01

Educação e Ensino

Educação especial e inclusiva

  • PROCESSO DE INCLUSÃO ESCOLAR DE ALUNO COM DEFICIÊNCIA MÚLTIPLA

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID37033
    Ilderlândio Assis de Andrade Nascimento, Adriana Azevedo da Silva, Stephanie Yasmin Nóbrega de Sousa
    EES02
  • THE CERES CPIA AND THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIFIC NEEDS IN THE CONTEXT OF UFRN'S INCLUSION AND ACCESSIBILITY POLICY

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID36080
    Francileide Batista de Almeida Vieira, Isabela Ferreira Alves
    EES01

Artigos (interdisciplinar)

Teaching and Educational Technology

  • DIGITAL LITERACIES AS SOCIAL PRACTICES IN COLLABORATIVE LEARNING TELETANDEM AND MEANING-MAKING

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35536
    Fábio Marques Souza, Rivaldo Ferreira da Silva, Élida Ferreira Lins, Helenildo Arruda de Macedo Junior Macedo Junior
    ET02
  • As ESTRATÉGIAS DE ENSINO MEDIADAS POR TECNOLOGIAS NAS ESCOLAS DO CAMPO NA GEOGRAFIA ESCOLAR

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID33306
    Jardielly Faria, Francely Dantas de Sousa Medeiros, Jeane Medeiros Silva, Tânia Cristina Meira Garcia, Djanni Martinho dos Santos Sobrinho, Tulia Fernanda Meira Garcia
    ET01

Relatos de experiências

Filosofia e linguagens

Resenhas

  • A Buddhist Approach to International Relations Radical Interdependence

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID34921
    José Francelino Galdino Neto, Davi Gadelha
    RS01

Ensaios

Traduções

  • VYGOTSKY - SOBRE EL PLURILINGÜISMO EN LA EDAD INFANTIL (1928)

    DOI: https://doi.org/10.21680/1984-3879.2024v24n1ID35736
    Fábio Marques de Souza; Ivo di Camargo Junior, Laís de Sousa Nóbrega Aguiar Pereira
    TR01